Rezort nákladnej dopravy bojuje aj na Slovensku s mnohými problémami. Ako však upozorňuje Združenie cestných dopravcov Slovenskej republiky, Česmad Slovakia, stále sa prehlbujú a cesta z nich je bez zásadných zmien prakticky nemožná. Podľa najnovších údajov z Ústredia práce, sociálnych veci a rodiny sa negatívny trend neustále zhoršuje. Za dva roky sa nedostatok prehĺbil o 40 %. Kým vo februári 2023 na Slovensku chýbalo 11 691 vodičov nákladných áut a autobusov, vo februári 2024 počet vzrástol na 13 820 a vo februári 2025 už dosiahol závratnú šokujúcu hodnotu 16 434 profesionálnych vodičov. „Je to približne taký počet pracovníkov, aký na Slovensku spolu zamestnávajú automobilky Volkswagen a Kia. Dokážete si predstaviť, že by tieto fabriky zo dňa na deň zavreli a všetci ich zamestnanci zmizli? Presne taká obrovská diera vzniká v cestnej doprave a podčiarkuje vážnosť situácie,“ hovorí prezident Česmad Slovakia Pavol Piešťanský.

Máme príliš starých vodičov

„Jedným z problémov je starnutie vodičskej populácie. Priemerný vek profesionálneho vodiča na Slovensku je už 50 rokov, pokým vodiči do 25 rokov tvoria len 5 % z celkového počtu profesionálnych vodičov. Trend signalizuje, že bez okamžitej podpory mladých vodičov a zlepšenia podmienok v sektore bude situácia eskalovať,“ uvádza Pavol Piešťanský. „Riešením je okamžitá podpora odbornej prípravy mladých vodičov a prepojenie s praxou, úprava legislatívy, ktorá uľahčí ich vstup na pracovný trh, a zlepšenie podmienok v sektore, aby sa povolanie vodiča stalo opäť atraktívnym. Bez týchto krokov môže Slovensko v blízkej budúcnosti čeliť dopravnému kolapsu s vážnymi dôsledkami pre celé hospodárstvo,“ dopĺňa na záver Pavol Piešťanský.