Environmentálny dopad hromadnej autobusovej dopravy na klímu nie je nezanedbateľný, výrobcovia autobusov sa preto snažia vyrábať stále modernejšie konštrukcie a pohony, vďaka ktorým bude emisné zaťaženie okolia minimálne. V prvej línii sú dnes najmä alternatívne pohony v podobe elektromotorov, plynových agregátov na CNG, či vodíkových pohonov. Práve vodík si pre svoju pravidelnú autobusovú linku vybrali v Stredočeskom kraji. Nasadia tu vodíkové autobusy značky Solaris.
Zatiaľ je to drahšie
Prvý projekt vodíkových autobusov v Stredočeskom kraji zrealizujú s partnerskou spoločnosťou Solaris. Výrobca dodá desať vodíkových autobusov Solaris Urbino 12 vybavených najmodernejšími palivovými článkami s celkovým výkonom 70 kW. Jedinými vedľajšími produktmi chemickej reakcie vyskytujúcej sa v palivovom článku sú teplo a para, takže takéto vozidlá neprodukujú v mieste použitia absolútne žiadne škodlivé emisie. Do autobusov majú v pláne tankovať vodík vyrobený zo 100 % zelenej elektriny z vodnej elektrárne Vrané nad Vltavou. Táto metóda nevytvára žiadne emisie oxidu uhličitého, vďaka čomu je vyrobený vodík zelený a úplne klimaticky neutrálny. Desať vodíkových autobusov Solaris 12 bude premávať v kopcovitých oblastiach v okolí Mníška pod Brdy. Ako prezradil dopravca, niektorí vodiči sa na nové autobusy tešia, iní si zasa držia odstup a radšej aj naďalej volia naftové autobusy. Tie sú síce emisne „špinavšie“, no ich pravidelná prevádzka je zároveň trikrát lacnejšia. Časom by však mala výroba „zeleného“ vodíka zlacnieť, čím sa nerovnováha medzi nákladmi na jednotlivé pohony zníži. Vodíkové autobusy dodá Solaris koncom roka 2025.
zdroj: Solaris