Trinásťnásobný nárast elektrických autobusov
Počet elektrobusov vo verejnej doprave sa v Nemecku medzi rokmi 2018 a 2023 zvýšil viac ako trinásťnásobne. Kým v roku 2018 jazdilo v Nemecku približne 200 elektrobusov, o päť rokov neskôr ich počet stúpol na 2 640. Podľa štúdie spoločnosti PWC, ktorú si objednalo tamojšie ministerstvo hospodárstva a ochrany klímy, len v roku 2023 pribudlo viac ako 780 nových elektrobusov.
Predpokladá sa, že do konca roka 2025 by mohlo byť na cestách až 7 400 autobusov s elektrickým pohonom, čo by predstavovalo približne 15 % celej flotily verejnej dopravy.
Pod pojmom elektrobus rozumejú autori štúdie viacero alternatívnych pohonov, vrátane batériových autobusov, trolejbusov, autobusov na vodíkové palivové články a plug-in hybridov. Drvivá väčšina nových vozidiel však využíva batériový pohon, ktorý je považovaný za najefektívnejšie riešenie v mestských podmienkach.
Zrušili dotácie na elektrobusy
Od roku 2018 do 2023 nemecká vláda podporila približne 50 projektov od 65 dopravných podnikov, pričom dokopy investovali približne 500 miliónov eur. Aj napriek úspechom však štúdia varuje, že klimatický cieľ, podľa ktorého by do roku 2030 mala byť polovica mestských autobusov bezemisná, pravdepodobne nebude splnený. Ide tak o podobnú situáciu ako v prípade osobných áut - počet elektromobilov v Nemecku bude v roku 2030 s vysokou pravdepodobnosťou tiež nižšší, ako boli pôvodné plány.
Jedným z hlavných problémov je nedostatok finančnej podpory zo strany vlády pre ekologické autobusy. Po nedávnom súdnom rozhodnutí bol zrušený program podpory pre elektrické autobusy. Martin Schmitz, výkonný riaditeľ Združenia nemeckých dopravných podnikov, varuje, že mnohé podniky budú nútené opäť nakupovať lacnejšie dieselové autobusy. To by mohlo ohroziť nielen klimatické ciele, ale aj nemeckú ekonomiku, ktorá sa významne podieľa na výrobe týchto technológií.
Viaceré mestá a regióny už teraz zápasia s problémami pri zavádzaní elektrobusov. V Hamburgu bola modernizácia flotily odložená najmenej o niekoľko mesiacov, čo narušilo pôvodný plán dosiahnuť úplnú elektrifikáciu do roku 2030. V Berlíne zasa musí dopravný podnik kvôli rozpočtovým obmedzeniam financovať nové elektrobusy pomocou úverov namiesto priamych dotácií z mestského rozpočtu.
Elektrifikácia verejnej dopravy v Nemecku naďalej predstavuje významný krok k udržateľnosti a ochrane klímy. Hoci sa počet elektrobusov v posledných rokoch výrazne zvýšil, na dosiahnutie ambicióznych cieľov je potrebné zintenzívniť financovanie a podporu zo strany vlády. Bez ďalších opatrení hrozí, že Nemecko zaostane za svojimi ekologickými plánmi.
Zdroj: merkur.de / foto: cz.depositphotos.com