Vývoj elektrických nákladných áut ide ruku v ruke s vývojom nabíjacej infraštruktúry, záujmom na oboch stranách je však postupné zvyšovanie nabíjacích výkonov tak, aby strávil elektrický ťahač čo najmenej času na nabíjačkách a čo naopak čo najviac času pri reálnej preprave. Pri veľkých trakčných batériách si to však vyžaduje obrovské nabíjacie výkony. Výrobcovia sa už dnes dokážu priblížiť hranici nabíjacieho výkonu 1 MW, niektorí ju už dokonca pokorili. A hoci je aj megawattové nabíjanie skôr v plienkach, MAN už teraz prezradil svoje ambície v tejto oblasti.

Elektrický MAN už reálne zvláda nabíjacie výkony presahujúce 1MW.

Dosiahneme 3000 kW

Spoločnosť MAN  Truck & Bus spolu s nemeckým Spolkovým ministerstvom hospodárstva a Technickou univerzitou v Mníchove odštartovali v roku 2021 projekt NEFTON zaoberajúci sa vývojom a cieľmi v oblasti rýchlonabíjania elektrických nákladných áut a rozvoja infraštruktúry. "V rámci projektu NEFTON sa nám podarilo vyvinúť technológie na nabíjanie elektrických nákladných vozidiel vo veľmi krátkom čase s výkonom nad 1000 kW. Náš výskum sa zameral na praktickosť, náklady a výkon pripojenia do siete. Spolu s projektovými partnermi sme jasne demonštrovali, že elektrické nákladné vozidlá a megawattové nabíjanie sú dokonalou kombináciou pre komplexnú dekarbonizáciu cestnej nákladnej dopravy. Technológia existuje, teraz musíme v úzkej spolupráci s politikmi a energetickým priemyslom posunúť vpred expanziu nabíjacej infraštruktúry na trhu,“ hovorí Dr. Frederik Zohm, člen výkonnej rady pre výskum a vývoj v MAN Truck & Bus. Momentálne už elektrický MAN zvláda reálne nabíjanie výkonmi cez 1 MW, ambície sú však ešte vyššie. Podľa analýz projektu NEFTON je možné, dostať nabíjacie výkony až na hranicu 3000 kW. Ako však priznávajú, je to hudba veľmi vzdialenej budúcnosti. Profesor Markus Lienkamp z katedry automobilového inžinierstva v TUM, ktorý vedie projektové konzorcium NEFTON, dopĺňa: „Vedecké fakty hovoria jasnou rečou, batériové elektromobily majú účinnosť približne 75 %, nákladné autá na palivové články iba 26 % a spaľovacie  kamióny jazdiace na syntetické palivá dokonca len 14 %. Infraštruktúra na hlavných dopravných ťahoch však stále chýba na skutočné efektívne využitie technológie megawattového nabíjania je zatiaľ v nedohľadne."