Diaľnice vo Švajčiarsku: Takúto technológiu na Slovensku nemáme

Diaľnice treba pravidelne opravovať a vylepšovať. Každý by chcel, aby takéto práce prebehli bez dopravných zápch kvôli otravným staveniskám. Ako sa však dá v praxi zachovať plynulá cestná premávka napriek stavebným aktivitám? Švajčiari povolávajú do akcie dôležitého pomocníka na opravy: mobilný stavebný most.

Pilotný projekt vo Švajčiarsku ukázal, ako celý koncept funguje a potvrdil, že má rozhodne čo ponúknuť. Takéto mobilné stavenisko s mostom pre vodičov dostalo názov Astra. Dole sa pracuje, zatiaľ čo cez most nepretržite prechádzajú autá. Dôležité je, že aj počas toho, ako doprava prúdi mostom, pod ním pokračujú práce.

Mobilný most bol už raz vo Švajčiarsku v akcii, a to na diaľnici A1 v roku 2022 na úseku medzi Recherswilom a Luterbachom. V apríli 2024 sa na rovnakú diaľnicu vrátil opäť, avšak tentoraz v smere na Zürich, nie na Bern. Pozrite si nižšie video, ako to vyzerá priamo na mieste, keď sa ho rozhodnú použiť:



Mobilný most je ideálny pre stavby

Astra ako mobilný stavebný most zvyšuje bezpečnosť na cestách, pretože stavebné práce sa dejú pod mostom, v oddelenom režime od ostrej premávky.

Navyše, Švajčiari v spolupráci s odborníkmi most Astra na základe prvých reálnych skúseností ešte viac vylepšili, aby tak zlepšili plynulosť dopravy. Konkrétne predĺžili rampy a upravili sklon. Nové skúsenosti s mostom sú ešte sľubnejšie ako predtým, a to napriek vysokej intenzite dopravy. Denne prejde cestným úsekom, na ktorý ho nasadili, v priemere až 73 tisíc vozidiel.

Švajčiari sa aj vzhľadom na dopravnú záťaž rozhodli vymeniť povrch vozovky inovatívnym spôsobom a idú cestou takzvaného asfaltu s nízkou hlučnosťou. Ešte jedna pozitívna správa: z meraní rýchlosti vyplynulo, že vozidlá pred mostom zbytočne nespomaľujú a nebrzdia premávku. Zaujímavosťou takisto je, že mobilný most Astra Bridge sa dokáže pohybovať a môžu ho posúvať pozdĺžne aj priečne.

Zdroj: astra.admin.ch