Rozvoj elektromobility a jej postupný progres sú stále veľkými témami. Najmä v krajinách EÚ, kde verejnosť vníma veľký politický, aj legislatívny tlak na ich povinné zavádzanie do praxe. A potom je tu samozrejme otázka ceny. Tá je totiž stále vyššia, než u verzií s konvenčným pohonom. Výrazne to platí najmä pri úžitkových autách, kde hrá každý cent veľkú úlohu a rozhoduje o efektivite prepravy tovarov, či služieb. V súčte spomínaných faktorov preto asi neprekvapí, že na Slovensku to s tou elektromobilitou nejde tak, ako si niektorí politici vysnívali.
Pomôže až ich povinné zavedenie?
„V treťom kvartáli 2024 bolo podľa údajov ACEA na Slovensku predaných 497 nových osobných batériových elektrických vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles o 14 %,“ hovorí analytik Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Martin Jelenek. Ak sa budeme baviť a celkových počtoch elektrmobilov registrovaných na našich cestách, pôjde o číslo 14 197 ks (okrem značky Tesla. Z tohto čísla je však len 802 ľahkých úžitkových elektromobilov. „Celý sektor automotive je v neistote, ktorá súvisí najmä s výrazným poklesom odbytu nových vozidiel v Európe. Pandémia zrazila predaje o dva milióny vozidiel ročne. To znamená menšie vyťaženie tovární v západnej Európe, pričom Slovensku sa podobné obmedzenia zatiaľ našťastie vyhýbajú,“ doplnil riaditeľ SEVA, Patrik Križanský.
Jedným z najvýraznejších príčin nízkeho trhového podielu elektromobilov zostáva cena. Ako však zdôrazňujú predstavitelia Slovenskej asociácie pre elektromobilitu, pozitívom je aspoň rastúci počet jednotlivých elektrických modelov a ich verzií ponúkaných na slovenskom trhu. A týka sa to aj segmentu úžitkových áut. „V roku 2022 bolo na Slovensku registrovaných 74 rôznych modelov BEV, v minulom roku to bolo už 100 modelov a len za prvých 9 mesiacov tohto roka pridelili policajti evidenčné čísla až na 116 rôznych modelov osobných batériových elektrických vozidiel,“ komentuje aktuálnu situáciu Jelenek. Zároveň doplnil, že si veľa sľubujú od nového obmedzenia pre výrobcov. V budúcom roku totiž musia znížiť emisie svojej flotily novoregistrovaných vozidiel o 15 % oproti roku 2021 na cieľových 93,6 g CO2/km. Tí tak budú ešte viac „motivovaní“ ponúknuť na trh nové sériové elektrické modely.