Máme tu ďalšieho výrobcu s autami na alternatívne pohony. Bez nich to skrátka nepôjde a tak postupne prezbrojujú všetci významní hráči. Iveco pri vývoji nových technológií svojho času spojilo sily s americkou spoločnosťou Nikola Motor, v súčasnosti sa však ich cesty rozišli a výsledky spoločného vývoja posiela Iveco na trh pod vlastnou značkou.
Pod 500 km to nemôže ísť
Novinky sú rovno dve, Iveco totiž do auta zamontovalo nielen čisto elektrický batériový pohon, ale aj jeho alternatívu s palivovými článkami a tlakovými zásobníkmi na vodík. Elektrická verzia s označením Heavy-Duty Battery Electric Vehicle (HD BEV) dostala vodou chladený trakčný elektromotor s trvalým výkonom 474 kW (645 k) a 9 blokov batérií s celkovou kapacitou 738 kWh. Tá je potrebná, aby auto schopné ťahať súpravu s celkovou hmotnosťou 44 t bolo schopné dosiahnuť dojazd až 500 km. Práve túto hranicu vyhodnotili aj zástupcovia EÚ ako akceptovateľnú pre mnohých európskych prepravcov. Akumulátory sú podľa Iveca pripravené znášať nabíjacie výkony až 350 kW a z úplnej nuly na 80 % kapacity sa pri ideálnych podmienkach nabijú za 90 minút.
Pre zákazníkov vyžadujúcich väčšie dojazdy je pripravená verzia Heavy-Duty Fuell Cell Electric Vehicle (HD FCEV) na palivové články (na úvodnej fotografii). Jej elektromotor má trvalý výkon 400 kW (544 k), krútiaci moment 1800 Nm a za kabínou si vezie tlakové nádrže, v ktorých je 70 kg vodíka stlačeného na 700 barov. Jej sľubovaný dojazd je 800 km. Autá sa na cestách objavia koncom roka 2023.
zdroj: Iveco