Vedenie EÚ znova pritvrdzuje. Podľa Európskej komisie totiž elektrifikácia nákladnej dopravy nenapreduje tempom, aký si pred rokmi politici vytýčili a hoci ruka trhu drahé elektrické kamióny jasne odmieta a ekonomika ich prevádzky vychádza pre mnohých dopravcov negatívne, Európska komisia dospela k názoru, že musí postupovať tvrdšie a v duchu hesla „Ak to nejde po dobrom, bude to povinné“, plánuje zaviesť povinné množstvá bezemisných vozidiel vo vozových parkov jednotlivých súkromných prepravných spoločností. Všetko samozrejme opäť skryjú za úšľachtilý cieľ ochrany ovzdušia a zdravia obyvateľstva.
Odtrhnutí od reality
„Ambície akýchkoľvek politík, aj tých zelených, by mali byť v súlade s realitou. Hoci podporujeme ciele ekologizácie dopravy, považujeme najnovšie úvahy za neprijateľné a ohrozujúce ekonomickú stabilitu celého sektora cestnej dopravy,“ uvádza Pavol Piešťanský, prezident Združenia cestných dopravcov Slovenskej republiky (Česmad Slovakia). Ak prejde navrhovaná európska legislatíva do praxe, povinné kvóty by direktívne prinútili dopravcov nakupovať bezemisné vozidlá (ZEV), ktoré sú podľa dostupných údajov minimálne trojnásobne drahšie než vozidlá s modernizovanými spaľovacími motormi. V kombinácii s obmedzenou dostupnosťou ponuky ZEV a nedostatočnou infraštruktúrou by povinné kvóty znamenali neudržateľnú finančnú záťaž pre dopravcov. „Najviac by trpeli malé a stredné podniky, ktorých je na trhu väčšina a ktoré si takéto náklady nemôžu dovoliť. Mnohé by tak mohli byť donútené obmedziť alebo ukončiť svoju činnosť,“ hovorí Pavol Piešťanský. Zavedenie kvót na ZEV pre súkromné spoločnosti by predstavovalo tiež zásah do ich slobody podnikania a vlastníckych práv. „Dopravné spoločnosti musia mať možnosť samy sa rozhodnúť, aký pohon vozidiel je pre ne ekonomicky a prevádzkovo najvhodnejší. Paradoxne by kvóty mohli spôsobiť nedostatok ZEV na trhu, čím by ich ceny len opäť neprimerane vzrástli,“ dopĺňa prezident Česmad Slovakia. Združenie zároveň vyzýva kompetentné slovenské štátne orgány ako aj europoslancov, aby na európskej úrovni dôrazne odmietli takýto návrh a presadzovali dobrovoľný prechod na ZEV založený na pozitívnych stimuloch. „Zároveň požadujeme obhajobu zachovania princípu technologickej neutrality, aby si dopravcovia mohli slobodne voliť najvhodnejšie riešenia,“ uzatvára prezident združenia Pavol Piešťanský.
zdroj: Česmad Slovakia