Ak je vašou prácou údržba a servis hydraulických systémov, alebo je vám táto technika z nejakého dôvodu blízka, predpokladáme, že ste sa už niekedy zamýšľali nad tým, aký hydraulický olej je pre tieto stroje ideálny. A to nielen s ohľadom na optimalizáciu prevádzkových nákladov, ale tiež kvôli ekologickým dopadom či so zreteľom na klimatické podmienky, ktoré musí daná kvapalina zvládnuť.
Cena či kvalita?
Alfou i omegou je samozrejme vždy individuálny technický predpis výrobcu konkrétneho hydraulického motora a ďalších komponentov v zostave, každopádne aj pri dodržaní všetkých pokynov manuálu ostáva vždy viac alternatív, aký olej vybrať. Je však vhodnejšia a výhodnejšia monográdna kvapalina, ktorú je síce možné používať len v obmedzenom teplotnom rozsahu, ale na druhej strane je výrazne lacnejšia alebo naopak celosezónne teda multigrádne oleje, ktoré v našich podmienkach nemusíte meniť tak často, ale ich produkcia je významne náročnejšia a sú o to drahšie?
Práve na túto otázku sa pokúsila nájsť odpoveď jedna zaujímavá štúdia. Pustila sa do nej nemecká nadnárodná agrochemická spoločnosť BASF v spolupráci s nemeckým koncernom Fuchs, ktorý je jedným z popredných výrobcov a distribútorov mazív a špeciálnych pridružených produktov.
Ak to náhodou netušíte, v Nemecku sa viac než kdekoľvek inde na svete pomerne významne rieši téma dlhodobej udržateľnosti výroby, so zameraním na čo najnižšiu spotrebu energií a vstupných surovín. Na západ od českých hraníc skrátka preberajú uhlíkovú stopu vo všetkých pádoch, berú ju vážne, a práve touto optikou by sa mohlo zdať, že jednoznačne víťazia monográdne a teda lacnejšie produkty, ktoré vďaka väčšiemu podielu surovej ropy v pomere k rafinovaným zložkám zanechávajú po výrobe len veľmi málo emisií.
Vysokokvalitné výkonné hydraulické oleje sú samozrejme inou pesničkou. Ich produkcia je neporovnateľne náročnejšia a to nehovoríme o nutných aditívach, ktoré ďalej zvyšujú cenu, spotrebu energií a tým pádom i emisie. Aby sme boli konkrétni, podľa záverov spomínanej štúdie vyšlo najavo, že kým pri výrobe jedného kilogramu štandardného monográdneho hydraulického oleja vzniká približne 0,9 kg CO2, v prípade špičkového multigrádneho oleja je to 1,2 kg CO2. To je o tretinu viac.
Znamená to teda, že skutočne kvalitný produkt je jednoducho neekologický, drahý a jeho výroba a použitie nedáva zmysel? Nie tak celkom.
Nižšie náklady i čistejšia stopa
Fuchs a BASF porovnali dlhodobú prevádzku pásového bagra s hydraulikou naplnenou lacným i špičkový drahým olejom a výsledky boli viac než zaujímavé. Kým spotreba monográdnej kvapaliny vyšla počas 8000 prevádzkových hodín na 1600 litrov, v prípade kvalitnejšieho produktu to bolo kvôli jeho vyššej životnosti a predĺženým intervalom údržby „len“ 400 litrov. Ešte dôležitejšie bolo, že sa použitím multigrádneho oleja znížilo trenie a zvýšila celková efektivita hydraulického okruhu do tej miery, že mal bager počas sledovanej doby spotrebu nižšiu až o 9600 litrov nafty. Nielen že sa tým podarilo znížiť uhlíkovú stopu stroja o 30 ton oxidu uhličitého, ale naviac sa vďaka tomu podarilo znížiť náklady na motorovú naftu o zhruba 12 tisíc eur.
„Dúfame, že táto štúdia prinúti iné spoločnosti pracujúce v našom odbore premýšľať trochu inak,“ zhodnú sa spoločne Wolfgang Bock, šéf produktového manažmentu priemyslových olejov firmy Fuchs a Stefan Fassbender, ktorý je u spoločnosti BASF zodpovedný za oblasť palív a mazív. „Výsledky sú úplným obratom od obvyklého spôsobu videnia vecí. Produkt môže byť v konečnom dôsledku celkovo ekologickejší, aj keď je zodpovedný za vyššie emisie oxidu uhličitého pri jeho výrobe,“ dodávajú k záveru štúdie Wolfgang Bock a Stefan Fassbender.
Zdroj: Fuchs