Neustály boj s emisiami z dopravy postupne pretvára nielen osobnú dopravu, ale aj firemné vozové parky v celej Európe. Problém však je, že podiel batériových elektromobilov stále nie je taký, ako ho pred rokmi politici nalinajkovali. Po ukončení dotačnej politiky sa ukázalo, že ochota zákazníkov kupovať drahé elektrické autá je malá a čo je ešte horšie, postupné zdraženie áut so spaľovacími motormi (vplyvom legislatívnych zásahov) spôsobilo pomalú obmenu aj medzi nimi. Výsledkom je teda stav, kedy sa nielenže spomaľuje predaj nových elektromobilov, ale zároveň starne európsky vozový park ako taký. Medzi úžitkovými autami nad 3,5 t je podiel čisto elektrických vozidiel 2,3 %. Pri autobusoch je podiel elektrického pohonu 19 %.

Autobusy valcujú

Elektrifikácia autobusovej dopravy je výrazne jednoduchšia, ako pri ťažkých nákladných autách používaných na väčšie vzdialenosti. Tam je tlak na minimálne prestoje enormný a dobíjanie ich akumulátorov často nekorešponduje s požiadavkami prepravných spoločností. Za to pri autobusoch, najmä tých mestských, je plánovanie jednoduchšie, čomu zodpovedá aj záujem o ich využívanie. V rámci EÚ tak tvorili elektrické a plug-in hybridné autobusy 19 % vozového parku. Naftové verzie potom zastupovali podiel 63 %. Medzi úžitkovými autami nad 3,5 t je situácia menej veselá, v roku 2024 bolo totiž v EÚ registrovaných stále len 7516 elektrických nákladných áut nad 3,5 t, čo znamená, že tvorili 2,3 % podiel, zatiaľ čo naftové úžitkové autá si pre seba zabrali až 95,1 % celkového vozového parku 327 896 registrovaných úžitkových áut (nad 3,5 t).

zdroj: ACEA