Vysoká úroveň verejne dostupnej nabíjacej infraštruktúry je podľa odborníkov jednou zo základných podmienok pre potrebný rozvoj elektromobility na slovenských cestách. A keďže sa jej na Slovensku nedarí podľa predstáv politikov a plánov načrtnutých na pôde EÚ, mohí si myslia, že za to môže práve zlá dostupnosť verejných nabíjačiek okolo slovenských ciest. „Infraštruktúra pre nabíjanie rastie na Slovensku aj naďalej oveľa rýchlejšie ako samotná adopcia elektrických vozidiel,“ prezrádza zaujímavý paradox riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský. A to je dobrá správa, pretože svet úžitkových elektrických áut je od dobrej dostupnosti verejných rýchlonabíjačiek ešte závislejší, než segment osobných áut. V komerčnej sfére hrá totiž čas strávený na nabíjacej stanici často omnoho dôležitejšiu úlohu, než povedzme pri elektromobile počas rodinného výletu.

Ku koncu roka 2024 bolo na Slovensku pre elektromobilistov dostupných 2 424 nabíjacích bodov v 967 lokalitách, čo predstavuje medziročný nárast o 34, resp. 31 percent. Celkový inštalovaný výkon presiahol 125 MW, čo je o 52 % viac ako na konci roku 2023.

Sme lepší než Nóri, máme však iný problém

„Na Slovensku momentálne pripadá na jeden verejný nabíjací bod iba 6 elektromobilov. Pre porovnanie, v Nórsku, ktoré je napriek studenému podnebiu a zložitej topografii európskym lídrom v oblasti elektromobility, pripadá na jeden nabíjací bod až 25 vozidiel. Tento rozdiel ilustruje obrovský priestor pre rast počtu elektromobilov na slovenských cestách,“ konštatuje ďalej Križanský. Ako ďalej upozorňuje, nabíjacie body pribúdali v priebehu roka 2024 uspokojivým tempom, a to napriek legislatívnym a technickým výzvam, ktoré prinieslo nariadenie AFIR. To uložilo prevádzkovateľom povinnosť prispôsobiť svoje stanice novým štandardom, vrátane inštalácie platobných terminálov na vysokovýkonných nabíjačkách. Aj napriek týmto zmenám sa však operátorom darilo udržiavať tempo výstavby a rozšíriť dostupnosť nabíjacích bodov po celom Slovensku. „Súčasné kroky zo strany energetického regulátora však vzbudzujú obavy, že by prevádzkovatelia mohli byť dokonca nútení vypínať už postavené nabíjacie stanice. To by pribrzdilo rozvoj elektromobility práve vo fáze, kedy Slovensko potrebuje zabrať a dobiehať ostatné krajiny Európskej únie,“ varuje Križanský. Upozorňuje na novelu vyhlášky ÚRSO č. 154/2019 Z. z., ktorá zásadne mení podmienky pre výpočet taríf za rezervovanú kapacitu. Práve túto vyhlášku pred tromi rokmi ÚRSO upravil ako súčasť záväzných reforiem v Pláne obnovy a odolnosti, aby bolo pripojenie a prevádzka nabíjačiek flexibilnejšia.

Problém je využitie (utilizácia) nabíjacej stanice, teda percentuálny podiel času, počas ktorého je aktívne využívaná na nabíjanie, vzhľadom na celkovú dostupnosť jej kapacity. V západnej Európe je utilizácia násobne vyššia ako u nás, pričom ešte aj v susednom Poľsku je využitie dvojnásobné. S týmto faktom sa doteraz počítalo aj vo vyhláške, ktorá upravuje podmienky pripojenia nabíjačiek. Nabíjacie stanice mali na mesačný fixný poplatok za rezervovanú kapacitu výrazné zľavy, ktoré boli kompenzované vyššou variabilnou časťou poplatku. Nové znenie vyhlášky platné od Nového roka však tieto zľavy prakticky rušia.

Ak nebude využitá, nabíjanie bude výrazne drahšie

Prevádzkovatelia budú musieť platiť plnú cenu za rezervovanú kapacitu, ak nedosiahnu využitie kapacity aspoň 30 %, čo bude na Slovensku ešte niekoľko rokov absolútne nereálne. „Výsledkom bude výrazné zvýšenie pravidelných fixných nákladov za prevádzku nabíjačiek, ktoré prevádzkovatelia kvôli nízkemu počtu elektrických vozidiel nedokážu absorbovať,“ vysvetľuje Križanský. To môže mať ďalekosiahle dôsledky. Prevádzkovatelia môžu stratiť motiváciu budovať nové nabíjacie stanice, čo by spomalilo rozvoj infraštruktúry v čase, kedy Slovensko naopak potrebuje rozširovať svoju sieť pre naplnenie cieľov Plánu obnovy a odolnosti. Zvlášť negatívne sa to dotkne vysokovýkonných nabíjačiek, vrátane ultrarýchlych nabíjacích hubov na diaľniciach, ktorých výstavbu do polovice budúceho roka pripravuje Ministerstvo hospodárstva SR a budú určené aj pre rýchle nabíjanie veľkých úžitkových elektromobilov. „Navrhneme vrátenie znenia príslušnej časti vyhlášky do pôvodnej podoby. Spolu s operátormi budeme apelovať na revíziu tejto právnej normy, aby sme mohli pokračovať v budovaní siete nabíjacích staníc, ktorá je kľúčová pre adaptáciu elektromobility na Slovensku,“ uzavrel Križanský.

zdroj: SEVA