Postupný vývoj nákladných áut so sebou prináša nielen novú techniku, či druhy pohonov, ale aj zmeny dizajnu a celkových proporcií áut. A hoci základný tvar jazdných súprav zostáva podobný a ctí predovšetkým účel, v detailoch sa kamióny postupne pretvárajú a stávajú sa čoraz aerodynamickejšími a uhladenejšími. Dizajnéri to však nemajú ľahké, viac ako na pripomienky zákazníkov vyhľadávajúcich atraktívne ťahače totiž musia pozerať na legislatívu a požiadavky doby na ekonomiku prevádzky. Časom sa preto musíme pripraviť na ďalšie funkčné zmeny nových nákladných áut.
Je príťažlivý, ale o to zďaleka nejde
„Ako dizajnéri chceme našim zákazníkom samozrejme dodávať nákladné vozidlá, ktoré vyzerajú dobre, ale musíme spĺňať aj ich ďalšie požiadavky ako je spotreba paliva a energetická účinnosť,“ hovorí Berk Keskin, vedúci dizajnu exteriéru spoločnosti Volvo Trucks. Objasňuje tak skutočnosť, že aerodynamický odpor má podstatný vplyv na spotrebu nákladného auta. S nástupom elektrických ťahačov a ťažkých nákladných vozidiel tento fakt ešte vystupuje do popredia a núti hľadať návrhárov ďalšie cesty, ako efektivitu „prerezávania“ vzduchom ešte zlepšiť. „Práca našich odborníkov na aerodynamiku pomáha formovať dizajnový jazyk našich áut a vedie k uzavretejším dizajnom karosérie a k efektívnym a hladkým povrchom. Niekedy je to obmedzujúce, ale našou úlohou je podobné výzvy vyriešiť a zároveň vytvoriť vozidlo, ktoré je vizuálne príťažlivé,“ dopĺňa Keskin. A ďalej zvýrazňuje význam zaoblených rohov, rovných povrchov a zmenšovania medzier medzi jednotlivými panelmi, či medzi ťahačom a návesom. Čoraz dôležitejšie je dnes aj používanie strešných a bočných kapotáží, bočných panelov, spojlerov a deflektorov.
Bez zrkadiel, aj klaksónov
„Celkovým cieľom je pomôcť vzduchu zachytenému pred kabínou uniknúť a prúdiť po bokoch nákladného vozidla. Ako dizajnéri pracujeme na odstránení alebo redukcii akýchkoľvek vonkajších prvkov, ktoré toto prúdenie narúšajú. Problémom sú medzery, či vyčnievajúce prvky, ako sú bočné zrkadlá,“ objasňuje Keskin. Hovorí, aký obrovský význam majú nové deflektory na konci návesov znižujúce tzv. aerodynamický závlek. Obmedzením sú však aj ďalšie prvky na kabíne nákladných áut. „Ak chcete hlasnejšie klaksóny, mohlo by to byť možné prostredníctvom lepších reproduktorov, a nie externých vzduchových klaksónov. Alebo ak potrebujete dodatočné osvetlenie, do tvaru vozidla by bolo možné zabudovať ďalšie svetlomety,“ vysvetľuje Berk Keskin. Ideálne by boli aj aerodynamické kryty kolies odkláňajúce obtekajúci vzduch mimo podbehov, ako však upozorňujú konštruktéri, brzdy vyžadujú chladenie a tak sa niekedy musia robiť aj aerodynamické ústupky. To istí platí aj pre celkový tvar súpravy. Najlepší by bol tvar kvapky, hľadiska využiteľnosti vnútorného prepravného priestoru by však bolo takéto opatrenie neefektívne a tak je účelnejšie zvýšenie prepravnej kapacity na úkor o niečo vyššej prevádzkovej spotreby. Ako však dopĺňa Volvo, vývoj aerodynamiky nákladných áut má stále veľa možností, kde pri súčasných technológiách napredovať.
zdroj: Volvo Trucks