Ako uvádza kopřivnická automobilka, Tatry udržiavajú zjazdnosť slovenských aj českých ciest už viac ako 60 rokov. Pluhy na nákladných Tatrách síce mohli vodiči vídať už omnoho skôr, no keď si vtedajšie národné hospodárstvo uvedomilo vhodnosť unikátnej koncepcie s centrálnou nosnou rúrou a nezávisle odpruženými výkyvnými polonápravami pre pluhovanie zasnežených neudržiavaných ciest, konštrukcii radlíc a posýpacích zariadení potrebných pre zimnú údržbu začala svoje autá prispôsobovať aj samotná automobilka. Spoločnosť Tatra Trucks pripomína, že svoje autá ako nosiče komunálnych nadstavieb neustále zdokonaľuje a prispôsobuje stále rastúcim požiadavkám cestárov a iných organizácií.

Zodpovednosť automobilky aj nadstavbárov

Vyrobiť cestársky sypač a pluh nie je nijak jednoduchým procesom, výrobca nadstavby totiž musí dodržať parametre dané kopřivnickou Tatrou a zároveň všeobecne platné predpisy pre výrobcu nadstavieb. Dôležité je najmä dodržanie max. povolených hmotností na nápravy pri prázdnom aj plnom zaťažení, s radlicou, aj bez nej a pod. Ako upozorňuje Tatra Trucks, už len používanie špeciálnych pneumatík pre zimnú údržbu mení mnohé podmienky používania auta, vrátane rozloženia povolených hmotností.

Veteráni aj moderné konštrukcie

Mechanická odolnosť a robustná konštrukcia pôvodných konštrukcií sa postarali o to, že aj v zimnej sezóne 2023/2024 pomáhajú udržiavať cesty nielen moderné sypače, ale aj vyslúžilé Tatry 148. Väčšina z nich používa ako základ trojstranný sklápač T 148 S3 M 6x6 s nosnosťou na úrovni 15 t, vlastnou pohotovostnou hmotnosťou 11 060 kg a motorom T 2-928-1. Len pre pripomenutie, ide o vzduchom chladený naftový osemvalec s priamym vstrekovaním, rozvodom OHV, rozovretím valcov v uhle 75° s objemom 12 666 cm3 (vŕtanie x zdvih 120 x 140 mm) a výkonom od 148,6 do 155,9 kW (podľa použitého paliva). Niektoré zo sypačov boli vybavené aj vojenskou verziou motora schopného spaľovať nielen naftu, ale krátkodobo aj zmes benzínu a nafty, či letecký benzín. Výnimočné však nie je na cestách naraziť ani na konkurenčný LIAZ, či staršie Škody 706 MTS s pôvodnými nadstavbami.

Niektoré Tatry 148 pluhujú cesty dodnes. Najčastejšie v konfigurácii T 148 S1 (S3) M 6x6. Výnimkou však nie sú ani novšie typy T 815, či konkurenčný LIAZ a sypač vozoviek Škoda 706 MTS (autor foto Jiří Šmíd).

Tatra Trucks dodáva podvozky pre výrobu cestárskych vozidiel dodnes, najčastejšie so znakom náprav 4x4 a 6x6. Jedná sa najmä o modely Phoenix, pričom Tatra dokáže dodať aj ťažký sypač s radlicou s konfiguráciou podvozka 8x8. A čo vy, máte osobnú skúsenosť so staršími sypačmi na cestách?

Tatra dokáže dodať "cestársky" Phoenix v konfiguráciách 4x4, 6x6, aj 8x8.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

zdroj: Tatra Trucks