Veliteľské vozidlo určené aj na prieskum požiaru je pri veľkých nešťastiach, či rozsiahlych plochách zasiahnutých požiarom mimoriadne dôležité. Často pritom bežná verejnosť o jeho existencii ani netuší. Ide pritom do prvej línie a vchádza na nebezpečné územie často ako úplne prvé. Tatra Triton nie je úplnou novinkou a v záchranných zboroch už nejaký čas slúži, výrobca ju však priebežne modernizuje a udržiava na aktuálnej úrovni. Nie je žiadnym tajomstvom, že stojí na technických základoch modelu Force, s jeho evolúciami sa preto vyvíja aj samotný Triton 4x4.

Do minúty unikne

Triton však nie je len veliteľské vozidlo, ak treba dokáže aj začať s hasením, alebo čo je ešte dôležitejšie, ak sa situácia zvrtne k horšiemu a rýchlo sa potrebuje dostať zo zovretia plameňov, disponuje diaľkovo ovládanou lafetou a čerpadlom s výtlakom 2000 l/min. Na palube si pritom vezie práve spomínaných 2000 l hasiaceho prostriedku, takže pri maximálnom výkone čerpadla má posádka Tritona presne minútu na únik. Konštruktéri pritom nechceli na palubu umiestniť väčšiu nádrž, prioritou je totiž obratnosť a vysoké výkony auta schopného rýchleho prieskumu miesta zasiahnutého požiarom.

Aj proti mínam

Ďalším prekvapením je pancierovanie auta. Triton je skutočne nepriestrelný a jeho kabína s posádkou odolá aj výbuchu so silou rovnajúcou sa 6 kg TNT. Na asfaltovom povrchu sa vďaka výkonu 300 kW (408 k) rozbehne až na 110 km/h a v ťažkom teréne zvládne podľa konfigurácie prevodovky rýchlosť približne 45 km/h. Tu preň nie je vďaka pohonu 4x4 problém prekonať stúpanie 45° a s plnou nádržou na vodu aj naftu (dojazd cca 600 km) mu nerobí problém ani bočný náklon 30°. Okrem hasičského veliteľského špeciálu stavia výrobca na rovnakých základoch aj niekoľko vojenských verzií určených predovšetkým na rýchle zásahy, prieskum, hliadkovanie, či stíhanie tankov. V takom prípade je balistická ochrana vozidla ešte vyššia.

Triton na podvozku Tatry Force vzniká v civilných, aj vojenských verziách.