Každý, kto sa len trochu zaujíma o automobily, vám bez mihnutia oka potvrdí, že pravidelné a predovšetkým včasné výmeny motorového oleja sú kľúčovým servisným úkonom, ktorý zabezpečuje spoľahlivosť a životnosť každej pohonnej jednotky. Dlhé a vášnivé debaty sa vedú nielen o vhodných špecifikáciách či kvalite olejov na trhu, ale tiež o intervaloch výmen a hlavne o tom, že by sa mali z preventívnych dôvodov v praxi skôr skracovať než dodržovať. Ale to je téma na trochu iný článok...
Asi najzvláštnejšie na tom všetkom je, že s rovnakou mierou, ako sa vedia mnohí pri rozhovoroch nadchnúť motorovými olejmi, naopak zabúdajú na oleje v prevodovkách či diferenciáloch. Túto dôležitú súčasť pohonného systému si často nielenže nevšímajú, ale nezriedka bagatelizujú závažnosť jej servisu a veľmi často sa zvyknú odvolávať na odporúčania výrobcov vozidiel, ktorí tieto náplne označujú slovíčkom „doživotné“.
S vysvetlením o „doživotných náplniach prevodoviek“ si vystačí veľká časť motoristov a v zásade s ním môžeme súhlasiť. V takom prípade je ale pomerne dôležité zamyslieť sa aj nad tým, ako je definovaná životnosť daného auta. Myslíte si, že je to pol milióna kilometrov? Tristo tisíc? Dáme vám malú nápoveď. V dobe násobne predimenzovaných súčiastok už nejakú dobu nežijeme.
Chceme tým povedať, že ak kupujete nové autá a zbavujete sa ich pri nájazde 100-120 tisíc kilometrov, potom sa o oleje v manuáloch či automatoch skutočne starať nemusíte. Kľudne na ne zabudnite. Ak ale vyhľadávate autá z druhej ruky a neprekážajú vám ani vyššie nájazdy, vo vlastnom záujme by ste nemali tento typ mazív ignorovať.
Pozor na dvojspojky
Aby to bolo ešte o niečo zložitejšie, mali by sme dodať, že ani vlastníctvo zánovného automobilu, ktorý má napríklad 50 tisíc kilometrov, ešte neznamená, že vám výmena prevodového oleja môže byť ukradnutá. A zbystriť by mali predovšetkým majitelia automatických prevodoviek s dvomi spojkami. Prečo?
Tieto typy automatov sú na trhu v rôznych verziách, respektíve s rôznym počtom stupňov i ozubených kolies a rovnaká nie je ani ich konštrukcia. Niektoré skrine pracujú so suchými spojkami, iné (navrhované na vyššiu záťaž) s mokrými. Ich problematickou časťou je hydraulický ovládací systém, takzvaná mechatronika, ktorá má často vlastnú oddelenú náplň ale nájdete tiež také, kde je spoločná.
Kvôli ich konštrukcii – napríklad tlakovým zásobníkom a vysokému pracovnému tlaku – môžu mať dosť iných vlastných problémov, ale pri spoločnej olejovej náplni je dobré predchádzať kontaminácii mechatroniky šupinami z bronzových synchronizačných krúžkov. Dvojspojka je totiž v zásade manuál, akurát radenie jednotlivých stupňov je ovládané automaticky.
Že sa vás nesnažíme akurát zbytočne strašiť, dokazujú aj nedávne konkrétne opatrenia automobiliek, ktoré dvojspojkové prevodovky ponúkajú. Chcete konkrétny príklad? Prevodovky EDC firmy Renault síce majú oddelenú náplň pre mechatroniku od olejového okruhu prevodového mechanizmu, ale keď sa pozriete do najnovších servisných plánov, tak zistíte, že v prípade modelu 6DCT450 existuje predpis na výmenu oleja i filtru po 80 tisícoch kilometroch alebo šiestich rokoch. Pri prevodovke 7DCT300 je to pre zmenu výmena oleja po 90 tisíc km, respektíve štyroch rokoch.
Citlivé sú tiež klasické automaty
Aj tradičné automatické prevodovky s hydrodynamickými meničmi sa tvária, že po svojich majiteľoch nič nechcú, znesú čokoľvek a vystačia si s pôvodnou náplňou z prvovýroby takzvane „doživotne“. Nie je to však celkom pravda. Že sa v servisných manuáloch nič nepíše o výmene ich oleja, je v prvom rade dôsledok snahy znižovať servisné náklady. Ak sa ale chcete vyhnúť náročným a drahým opravám automatov pracujúcich vo vozidlách s vyšším nájazdom, nechajte sa viesť v prvom rade zdravým rozumom.
Špecializované firmy zamerané na opravy či repasovanie automatov sa v zásade zhodujú na tom, že až okolo osemdesiat percent porúch vzniká kvôli znehodnotenej olejovej náplni. To najhoršie je, že takzvaná doživotná náplň môže kľudne vydržať 250-300 tisíc kilometrov, ale už v polovici uvedeného nájazdu je v stave, kedy v prevodovke zbytočne pácha nenávratné škody. Tým by sa pritom dalo predchádzať včasnou výmenou oleja. Aj on časom starne a vytrácajú sa jeho pôvodné ochranné a konzervačné vlastnosti potrebné okrem iného aj pre správnu funkciu tesnení. A tie ak tesniť prestanú a náplň prevodovky sa začne zmenšovať, máte ďalší problém.
Špičkový Fuchs Titan ATF je určený pre automatické prevodovky.
Kedy teda meniť? V prípade, že výrobca nepredpisuje žiadny interval (napríklad u Aisinu AW 55-50/51 existuje – je to 60 tisíc km), konkrétne univerzálne číslo samozrejme nemáme. Ak si ale chcete ponechať svoje auto čo najdlhšie a záleží vám na jeho stave, rešpektovaní odborníci na automatické prevodovky odporúčajú hranicu okolo 100 tisíc kilometrov.
Nasledujúce výmeny by potom mali byť ešte o niečo kratšie a robené v závislosti na tom, či autom jazdíte normálne, alebo ho naopak podrobujete vyššej záťaži napríklad ťahaním vlekov či častým používaním v mestskej premávke.
Fuchs Titan Sintofluid pre manuálne prevodovky.
Ide to aj svojpomocne?
Pokiaľ ide o samotnú výmenu oleja v prevodovkách či diferenciáloch, tak to samozrejme nie je žiadna raketová veda. Dá sa zvládnuť i svojpomocne. V každom prípade by ste však mali stopercentne vedieť, čo robíte a nikto vám nebude ručiť za škody, ktoré si spôsobíte, ak nedodržíte niekoľko základných pravidiel.
Asi prvou a najdôležitejšou radou je, že by ste za žiadnych okolností nemali do prevodovky nalievať olej inej ako predpísanej špecifikácie, ktorú odporúča samotný výrobca. Zloženie týchto náplní je veľmi špecifické a ozubenia i radiaci mechanizmus počíta s určitou presnou viskozitou vo vzťahu k teplote, konkrétnymi antioxidačnými prísadami či prípravkami proti penivosti. A práve tu môže byť kameň úrazu.
V ponuke značky Fuchs nechýbajú ani oleje pre prevodovky s plynulou zmenou prevodového pomeru.
V prípade niektorých prevodoviek sa vám podarí vypustiť napríklad len polovicu náplne (veľa ho ostáva napríklad v meniči) a v takých prípadoch je nutné opakovane nariediť starý olej novým, aby výmena dávala zmysel. Ak má však auto nejasnú históriu a stará náplň v ňom už nebola originálna a navyše mala inú než predpísanú špecifikáciu, vyžaduje výmena veľkú obozretnosť. Pri testovacej jazde (ktorá je rovnako nutná) vám môže náplň speniť a poškodiť prevodovku skôr, ako olej vymeníte.
Aj preto je niekedy lepšie obrátiť sa s výmenou a výberom správneho oleja na špecialistov, ktorí vám poradia, respektíve vďaka dlhoročnej praxi urobia svoju prácu rýchlo a správne.
Ak si predsa len trúfnete na tento servisný zákrok vo vlastnej réžii, ešte raz pripomíname – dodržujte špecifikáciu danú výrobcom. Nezabudnite pred výmenou starý olej zahriať jazdou na predpísanú teplotu. Nemenej dôležité je mať auto v presnej rovine. V prípade vozidla zodvihnutého len z jednej strany na heveri máte skoro istotu, že jednak vypustíte menej náplne, predovšetkým ale nedostanete do prevodovky správne množstvo oleja. Kvôli náklonu ho môže byť menej alebo viac. Oboje je veľká chyba. Opäť hrozí poškodenie prevodovky. Aj preto pokiaľ to bude len trochu možné, zožeňte si presný servisný postup. Nezabudnite tiež na výmenu tesnení či filtrov, ale hlavne – dbajte na bezpečnosť pri práci.
Tento článok vznikol v spolupráci so slovenským zastúpením spoločnosti FUCHS.
zdroj: FUCHS Slovensko, Shutterstock