Používanie bionafty je jedným zo spôsobov, ako znížiť uhlíkovú stopu dopravy. Najmä tej nákladnej. Svoju úlohu však zohráva aj v poľnohospodárstve. Ako sa však ukazuje, aj tento druh paliva momentálne bojuje s problémom a tým je dovoz podozrivo lacnej bionafty z Číny. Európska únia preto pripravuje protiopatrenia. Doplatiť naň však môže spotrebiteľ v podobe vyšších cien.
Podozrivo lacná
Ako uvádza organizácia Transport & Environment, v poslednom období došlo k zaplaveniu európskeho trhu biopalivami lacnou čínskou bionaftou s podozrivým pôvodom. Biopalivá vyrobené z kuchynského odpadu (UCO) podliehajú prísnym pravidlám, ako však potvrdzujú odborníci, v prípade palív z Číny bojujú s overovaním ich pôvodu a certifikáciou. Objavilo sa aj podozrenie, že pochádzajú z palmového oleja, čo je pochopiteľne proti pravidlám a navyše takéto palivo podporuje odlesňovanie. Až o 30 % nižšie ceny suroviny z Číny spôsobili prepad trhovej ceny spomínaných palív z 2250 eur na 1100 eur za tonu. Európska komisia preto oznámila zavedenie nového antidumpingového cla na čínsku bionaftu vo výške 36,4 %. Aj keď však ide o krok na ochranu európskeho trhu, má aj tienistú stránku. Až 80 % palív UCO (used cooking oil) musí EÚ momentálne dovážať a z toho až 60 % tvorí dovoz z Číny. Jeho zaťaženie dodatočným clom sa teda s veľkou pravdepodobnosťou premietne aj do vyšších cien bionafty na trhoch EÚ. „EÚ musí prestať podporovať dovoz použitého kuchynského oleja bez certifikátov pôvodu a čo najskôr zaviesť ich prísnejšiu reguláciu,“ uviedol Cian Delaney z Transport & Environment.
zdroj: Transport & Environment