Ak vás len trochu zaujíma technika, asi vám neprezradíme nič nového, keď povieme, že systém s názvom I-Shift síce nemá žiadny spojkový pedál, ale o typickú automatickú prevodovku tiež nejde. Keď ju vo Volve na konci 90. rokov navrhovali, kvôli efektivite a rýchlosti sa rozhodli jej jadro postaviť ako klasickú manuálnu prevodovku, ale bez synchronizácie medzi jednotlivými prevodmi. O samotnú zmenu prevodov, vyrovnávanie vzájomných otáčok a obsluhu spojky sa starala elektronika.

Rýchla a efektívna

Predchádzajúca automatizovaná prevodovka Volva s názvom Geartronic nejako zvlášť obľúbená nebola, dostala sa len do 1 percenta predaných vozidiel, takže aj dopravné firmy či samotní vodiči pozerali na I-Shift spočiatku s nedôverou. Nová technika však ich však dokázala presvedčiť mimoriadne rýchlym radením prinášajúcim úsporu času i nafty. Práve prevádzková efektivita ostala hlavnou devízou tejto skrine a samozrejme k tomu prispela aj slušná spoľahlivosť a jednoduchosť obsluhy. Nie nadarmo ju majú vodiči v obľube, v porovnaní s konkurenčnými strojmi rovnakého výkonu sú schopní vyletieť do kopca ako šípy.

Volvo I-Shift

Prepravcovia novú prevodovku schopnú prenášať krútiaci moment 2400 newtonmetrov rýchlo „vzali na milosť“. Už o rok po svojom uvedení bolo I-Shiftom vybavených štrnásť percent všetkých predaných nákladných vozidiel Volvo, firma však na vavrínoch nezaspala. Už v roku 2005 prišla s druhou generáciou tohto systému, pričom nový I-Shift dostal prepracované ovládanie spojky a modifikovanú predradnú deliacu prevodovku.

Výsledkom bol menší, respektíve skrátený automat schopný prenášať ešte o niečo väčší krútiaci moment, ktorý mal naviac i nižšiu hmotnosť, takže vďaka modernizácii sa podarilo mierne zvýšiť užitočné zaťaženie vozidla. Volvo svojmu produktu natoľko verilo, že začalo druhú generáciu montovať aj do áut určených na stavby či do lesov, výnimku tvorili len modely s pohonom všetkých kolies, pre ktoré I-Shift ešte nebol dostupný.

Volvo I-Shift

"Prevodovka I-Shift bola a stále je jedným z hlavných hráčov, ktorý zmenili pravidlá hry."

Tretia generácia I-Shiftu dorazila v roku 2009 predovšetkým kvôli zmenám, ktoré so sebou priniesla emisná norma Euro V. Motory mali iný priebeh výkonu i krútiaceho momentu a práve týmto charakteristikám sa prevodovka prispôsobila. Nešlo však len o zmeny v software. Volvo upravilo aj hardware a I-Shift dosiahol kvalitu porovnateľnú s veľmi skúseným odpočinutým vodičom obsluhujúcim manuálnu prevodovku.

Milionárka

Od predstavenia automatizovanej prevodovky I-Shift sa Volvu podarilo predať viac ako milión automobilov s touto technikou. A zašlo to tak ďaleko, že dnes sú modely Volvo FH16, FH, FM a FMX štandardne vybavené týmto typom radenia. „Dnes predávame I-Shift po celom svete,“ hovorí Pär Bergstrand, manažér zodpovedný za vývoj prevodoviek vo Volvo Trucks a dodáva: „V Severnej Amerike sme z jednociferných čísel v roku 2007 poskočili na dnešných viac ako 90 percent, pokiaľ ide o pomer áut vybavených prevodovkou I-Shift. Tento pôsobivý vývoj odráža jednak zvýšenú efektivitu našej techniky, ale tiež obľúbenosť u vodičov.“

Volvo I-Shift

Nasledujúca modernizácia prebehla v roku 2013, keď sa k prevodovke I-Shift pridal samostatný systém I-See. Je to meno prediktívneho tempomatu, ktorý bol navrhnutý tak, aby dokázal analyzovať celkovú topografiu zvolenej trasy a tieto informácie využíval k ideálnej voľbe prevodových stupňov. Respektíve, nielen k tomu. Táto technológia dokáže na základe miery zvlnenia cesty vyberať správne prevody, zrýchľovať i brzdiť motorom tak, aby kinetická energia zvyšovala efektivitu prevádzky pri súčasnom znížení priemernej spotreby.

Volvo v roku 2017 prišlo Volvo s aktualizáciou, ktorá k I-See pridala funkciu samočinnej voľnobežky I-Roll umožňujúcu takzvané plachtenie. A dôvodom optimalizácie času radenia bola opäť snaha ušetriť energiu, inak povedané – palivo.

Volvo I-Shift

I-Shift DC

Len o rok neskôr Volvo vyrukovalo s úplne novou prevodovkou I-Shift v dvojspojkovom prevedení a obchodným dodatkom DC, teda dual clutch (v preklade dvojspojka). Tá bola schopná prenášať krútiaci moment 2600 newtonmetrov a radiť bez prerušenia sily na kolesá, čo je mimoriadne dôležité predovšetkým v kopcovitom teréne, v ktorom oneskorenie pri radení na vyšší prevodový stupeň znamená spomalenie a následný nárast spotreby v snahe dohnať úbytok rýchlosti.

Plazením vpred

Jeden z najväčších posledných zásahov do hardwaru prevodovky I-Shift prebehol v roku 2016, keď sa Volvo rozhodlo zamerať na vozidlá jazdiace v náročnom teréne či s extrémne ťažkým nákladom a ktoré potrebujú čo najvyšší krútiaci moment pri rozjazde. 

Práve kvôli týmto strojom vznikol variant C (Crawler) s takzvanými plazivými prevodmi umožňujúcimi rozjazd súprav s celkovou hmotnosťou až 325 ton. A vďaka spomínaným prevodom „do pomala“ sú vozidlá schopné pohybovať sa rýchlosťou len 0,5 kilometra za hodinu, čo s úspechom využívajú vodiči pri presnom manévrovaní s nadmerným nákladom, v lesníctve či stavebníctve. 

Prevodovky s jedným plazivým stupňom a priamym záberom je prevodový pomer 19:1, kým štandardný prvý kvalt pracuje s prevodom 15:1. I-Shift C s dvomi prevodmi „do pomala“ má dokonca pomer 32:1 a ďalšie dva plazivé stupne môžu slúžiť pri cúvaní s prevodovým pomerom 37:1.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

zdroj: Volvo Trucks