O terénnych Tatrách prestavaných na obytné karavany sa toho už popísalo pomerne dosť. A je na to dôvod, nielen v našich končinách totiž majú dlhoročnú tradíciu a s ich službami sa môžeme stretnúť doslova vo všetkých kútoch sveta. Expedičné Tatry robili kopřivnickej automobilke dobré meno najmä počas expedícií Zikmunda a Hanzelky, neskôr to bola napríklad študentská výprava do afrického Lamberéné, alebo tesne pred prevratom v Československu známa expedícia Tatra okolo sveta. Ani dnes však nie je o obytné Tatry núdza, ide však skôr o súkromné projekty, či stavby špecializovaných spoločností pre jednotlivcov. To je aj prípad vínovo-červeného špeciálu na fotografiách.
Vývoj trval 4 roky, stavba viac ako dva
Technickým základom červenej expedičnej Tatry je sériová Tatra 815 s presným kódovým označením T815-2T5RA3.45Z. Auto postavili podľa presných požiadaviek cestovateľa, ktorý ho hodlá používať na súkromné rodinné výlety ďaleko od civilizácie. Tomu pochopiteľne zodpovedá aj technické a komfortné vybavenie, vrátane konštrukcie obytnej nadstavby a jej konštrukcie. Ako prezradil majiteľ, podvozok Tatry si vybral zámerne, pretože je českým výrobkom. „Páči sa mi, ako sa Tatre darí obstáť v svetovom biznise. Myslím, že tá značka už z podstaty ukázala, čo vie. Mojim cieľom bolo postaviť auto so vzduchom chladeným motorom, s čo najjednoduchším podvozkom a neprerábať pritom nejaké staré auto,“ hovorí hrdý majiteľ, ktorý zároveň pridal ruku k dielu a podstatnú časť obytnej Tatry upravil sám vo vlastnej firme. Zároveň prezradil, že kompletná stavba, vrátane vývoja a návrhu, trvala takmer 4 roky.
Tatra má aj 180 l na odpadovú vodu. Pitnej vody si so sebou vozí až 600 l a ak treba, dokáže ju aj zohriať na potrebnú teplotu.
Do mrazu a tmy
Tatra je určená do extrémnych podmienok, takže nadstavba, aj pomocné agregáty sú izolované tak, aby zniesli extrémne podmienky. Všetko musí zostať funkčné pri mrazoch -40 °C a zároveň sa všetko musí uchladiť aj v tropickom prostredí s okolitou teplotou až 50 °C. Na aute pracovalo niekoľko renomovaných českých spoločností, ktoré sa dlhé roky zaoberajú úpravami terénnych áut a obytných karavanov. Dostalo pomenovanie „Jitka“, čo však nepredstavuje ženské meno, ale označenie J.I.T.K.A. (Jedinečný Individuálny Terénno-Karavanový Automobil). Je určený pre dlhodobý pobyt piatich pasažierov a je vybavený tak, aby dokázal byť až mesiac energeticky sebestačný. A hoci mu nechýbajú ani solárne panely, podstatnú časť elektriky si dokáže vyrobiť vlastnou naftovou elektrocentrálou. Nafta sa postará aj o vykurovanie. Je to zámer, pretože v nehostinných podmienkach je práve nafta zárukou fungovania. „Koľko stála, netuším, svoj čas som si totiž neúčtoval a veľa vecí som si na Tatre urobil sám,“ končí svoje rozprávanie majiteľ.
zdroj: Tatra Trucks