Nejde teda len o Ukrajinu, diaľnica by pomohla celkovému rozvoju Zemplína ako regiónu. V akom stave sa však projekt nachádza?
Ako upozorňuje Denník N, štát stále výraznejšie nepokročil v prípravách novej diaľnice a pre úsek Bidovce - Vyšné Nemecké sa v súčasnosti stále pracuje len na štúdii realizovateľnosti. To je stále ďaleko od začatia výstavby. Národná diaľničná spoločnosť pracuje na tom, aby bolo určené trasovanie novej diaľnice a dokázala ju vybudovať rýchlejšie, no konkrétnejší časový prísľub diaľničiari ani rezort dopravy verejnosti nedávajú.
Diaľničné spojenie s Ukrajinou je pritom okrem iného aj medzinárodným záväzkom SR. Problémom z tohto hľadiska sa však stala aj nerozhodnosť ukrajinskej strany čo sa týka trasovania jej kľúčového diaľničného spojenia s Európskou úniou.
Pokiaľ to má byť cez Slovensko, výzvou bude terén na ukrajinskej časti v Zakarpatsku, ktorý nie je rovinatý. Rovnako by bolo nevyhnutné zrekonštruovať hraničný priechod v Užhorode.
"Nákladný priechod na tomto mieste bol opravený skôr a vyzerá celkom slušne. Treba ho však rozšíriť, pretože na výjazd je len jeden pruh. Hľadáme technické možnosti na vybudovanie aspoň jedného ďalšieho pruhu," vysvetlil zástupca predsedu Zakarpatskej oblastnej administratívy Miroslav Bileckyj. Podľa jeho slov chcú Ukrajinci postaviť diaľnicu spájajúcu Užhorod a Mukačevo.
Poľsko môže byť pre Ukrajinu zaujímavejšie aj z hľadiska novej diaľnice
V pláne je aj ďalšia novinka pre kamionistov na Ukrajine blízko hranice so Slovenskom: nová servisná zóna s množstvom parkovacích miest a možnosťou odpočinku pre šoférov. Odtiaľ by sa presúvali vozidlá priamo k vybaveniu colných papierovačiek.
Otvorenou otázkou však zostáva, či by pre Ukrajincov nebolo výhodnejšie zamerať sa na diaľnicu s Poľskom spájajúcu EÚ a Ľvov na západe Ukrajiny? Slovensko by z nej mohlo ťažiť po dobudovaní rýchlostnej cesty R4 až ku nášmu severnému susedovi. Navyše, diaľnica by sa v tomto prípade Ukrajincom stavala ľahšie. Poľsko je výrazne väčší trh, plus sa tam presťahovali milióny Ukrajincov.
Dobudovaním R4 na východe SR sa zároveň vyrieši problém s predraženými cestami nižšieho významu, po ktorých jazdí priveľa kamiónov.