Úplne nový funkčný exteriér

V Renaulte si dali na vývoji nového exteriéru naozaj záležať, venovali tisíc hodín vo veternom tuneli, aby si boli istý že nový Master nebude len dobre vyzerať, ale dizajn bude aj funkčný. Aj preto ho nazvali Aerovan. Na začiatku testovali model v menšej mierke v klasickom veternom tunely, no keď testovali vozidlo v plnej mierke museli sa presunúť do lietadlového veterného tunela. Výsledkom je ušetrenie 21 % energie pri elektrickom vozidle a 1,5 l na 100 km pri spaľovacom motore. Zmeny, ktoré sa postarali o túto úsporusklon čelného skla a kapoty, skosená zadná časť vozidla, prieduchy na prednej maske, nasávanie vzduchu a spätné zrkadlá navrhnuté na čo najmenší aerodynamický odpor. Toto všetko sa postará o čo najefektívnejšie obtekanie vzduchu okolo vozidla. Hned na prvý pohlad ma zaujala predná maska, ktorá je oproti predošlej generácií agresívnejšia a robustná. Výborne ju dopĺňajú nové predné Full LED svetlá v tvare C.

  
Oproti predošlej generácií Master aj narástol na hodnoty 5685 mm dĺžka, šírka 2049 mm bez spätných zrkadiel (2466 so spätnými zrkadlami), a na výšku 2501 mm. Vďaka zväčšeniu vozidla narástol aj užitočný priestor vo vozidle, užitočná dĺžka podlahy je 3225 mm, šírka 1789 mm a výška 1885 mm, takže nebude problém odviezť aj veľké predmety. A aby sa vám komfortne náklad aj nakladal do vozidla rozmery dverí sa tak isto zväčšili. Bočné dvere vám poskytnú 1310 mm priestoru na šírku, 1753 mm na výšku. Zadné dvere majú na výšku 1754 mm s dostatočným priestorom pri plne otvorených dverách. Výška prahu pri zadných dverách je 572 mm, vozidlo vám ponúkne 11 m 3 objemu pri modely L2H2, ktorý sme mali možnosť testovať a jeho užitočná hmotnosť je 1484 – 1971 kg.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 4 obrázkov

Interiér

Aj interiér vozidla si prešiel zmenami, v novom Mastri je prispôsobený pre každodenné užívanie. To znamená viac úložných priestorov v kabíne vozidla, ktorých tam je naozaj neúrekom. Či už to sú tri odkladacie priestory na vrchu palubnej dosky, kde jeden rovno pred šoférom, druhý v strede a tretí pred spolujazdcom ( druhy a tretí zatvárateľné). Ďalšie priestory na odkladanie nájdete vo dverách, tie boli rozdelené na tri časti od najväčšieho v spodnej časti dverí, po malý úplne na vrchnej časti. Pred spolujazdcom nájdete nie klasický kastlík ale doslova šuflík, do ktorého dáte bez problémov aj tašku ak bude treba. A ten najväčší odkladací priestor sa nachádza pod lavicou pre spolujazdcov. Vyklopením jednej alebo druhej sedačky sa dostanete k ohromnému priestoru, kde môžete mať odložene či už nástroje alebo ako to bolo v prípade testovaného E – Techu tak nabíjacie káble a stále tam bolo dosť miesta na čokoľvek ďalšie. Okrem odkladacích priestorov dostal Master nové veľmi pohodlné sedačky s látkovým poťahom. Výborné bočné vedenie na šoférovej sedačke, poloha pri šoférovaní tak isto skvelá, no budete si musieť zvyknúť na pohľad vpred, nakoľko novy sklon čelného skla aj kapoty sa vám bude javiť tak že vozidlo je dlhšie ako to v skutočnosti je.

Interiér

Najväčšou novinkou je však nový multimediálny systém open Rlink s integrovaným systémom Google, ktorý vám umožní nastavenie si trasy spolu so zastávkami pre nabíjanie, zároveň vám ponúkne informáciu s akým percentom baterky prídete do cieľa. Dostanete tak 10 palcový displej infotainmentu. Najväčšou výhodou je že ak budete mať prídavné majáky alebo akúkoľvek  prístavbu na vozidle, nemusíte montovať ovládací panel do prístrojovej dosky a zničiť ju tak. Vďaka systému Rlink si môžete vložiť aplikáciu na ovládanie priamo do multimediálneho systému a komfortne ovládať cez displej. V elektrickej verzií je v základnej výbave elektronické budíky, v spaľovacích verziách bude možné koncom tohto roka. Za mňa sa veľmi podaril aj nový volant, ktorý padne rovno do rúk, dobre sa drží a manévruje sa sním. Čoho som sa trošku bál na začiatku, bola zlá odozva, no nový elektrický posilňovač riadenia je funguje super mal som dostatočné informácie a s vozidlo sa dobre manévrovalo aj v malých úzkych uličkách, čo určite ocenia kuriéri. Čo však je za mňa mínus sú cupholdre presne v mieste nastupovania, skoro vždy som do nich narazil pri nastupovaní alebo vystupovaní. Žiadne madlo na chytenie sa pri nastupovaní,  čo je veľká škoda väčšina užívateľov sa bude chytať práve zmienených cupholdrov a tie pri takomto používaní budú rýchlo vyheglané v horšom prípade aj poškodené. Novinkou v interiéri je spätné elektrické zrkadlo, kde si môžete obraz nastaviť výškovo alebo si ho môžete aj zatieniť ak by vám niekto svietil diaľkovými. 

Pohonná jednotka a multienergetická platforma

Nový E – Tech je 100 % elektrická dodávka, pri ktorej máte možnosť dvoch batérií a to buď 96 kW (40 kWh s dojazdom 200 – 230 km) alebo 105 kW (87 kWh batéria s dojazdom 520 km) obe verzie poskytujú 300 Nm krútiaceho momentu. Pri silnejšej verzií je DC nabíjanie 130 kW kde za 30 minút máte dojazd 229km, pri AC nabíjaní 22 kw z 10 % na 100 % z menej ako 4 hodiny. O najefektívnejšie fungovanie batérie sa postará termoregulácia. Ja som testoval verziu so 105 kW výkonom a ten výkon je dostačujúci aj keď sme vo vozidle mali naložených 400 kg nemal som pocit, že by výkon nestačil či už do kopca alebo rovnej ceste. O ten komfort z jazdy sa postará nový systém dynamického brzdenia s posilňovačom, ktorý zachová účinnosť bŕzd aj pri naloženom vozidle a fungovalo to výborne. Okrem toho automatické brzdenia reaguje skôr a taktiež zlepšuje regeneráciu, čím predlžuje dojazd v elektrickej verzií.

20 asistenčných systémov sa stará o bezpečnosť posádky. Bezpečnostné prvky ako bočná stabilita, automatické núdzové brzdenie ale aj asistenčný systém pre stabilitu prívesu. Ďalej možnosť Vehicle-to-Load (V2L) napájanie externých prístrojov zo zásuvky v kabíne alebo v nakladacom priestore. Vehicle-to-Grid (V2G) napájanie siete v prípade potreby pomocou obojsmernej nabíjačky. Najväčšou výhodou Mastru je že je postavený na multienergetickej platforme čo znamená, že  vozidlo je pripravene na všetky pohony, elektrický, spaľovací a od budúceho roka aj vodíkový. To má zrýchliť dodacie doby vozidiel, bez ohľadu na to aký pohon si zvolíte. Pri spaľovacích motoroch máte možnosť až zo štyroch dieselových motorov s výkonom od 96 kW do 125 kW ( 105, 130, 150, 170 koní). K nim si zvolíte, buď šesť stupňovú manuálnu prevodovku alebo 9 – stupňovú automatickú prevodovku. Za mňa sa nový Master naozaj podaril aj napriek pár drobnostiam, ktoré mohli byt trošku inak vymyslené, nebudete ľutovať ak si ho kúpite a bude sa vám na ňom výborne jazdiť.  

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 8 obrázkov