Scania Fencer je moderný a atraktívny rad autobusov. Ako aj v prípade autokarov radu Touring je jeho podoba výsledkom niekoľkoročnej spolupráce medzi inžiniermi spoločností Scania a Higer,“ vysvetľuje Lukáš Martinů, manažér predaja autobusov Scania (CZ & SK). „Na trh uvádzame úsporné, cenovo zaujímavé vozidlo, ktoré je možné na mieru prispôsobiť požiadavkám slovenských prevádzkovateľov autobusovej dopravy.“ Modulárna konštrukcia autobusu pritom pomáha skrátiť dodacie lehoty a ponúka ľahkú opraviteľnosť vďaka zámenným dielom.

Nový autobus zaujme svojím moderným jednoduchým dizajnom, ktorý je inšpirovaný modernými veľkomestami. Vyhotovenie navyše uľahčuje nastupovanie a použitie nezávislého zavesenia predných kolies (na autobusoch so šírkou 2,55 metra) umožnilo rozšíriť aj uličku pre cestujúcich na 900 mm, čo uľahčuje pohyb v interiéri. Ten je navrhnutý tak, aby nepôsobil dobre len ako nový, ale aj počas celej životnosti autobusu. Je riešený tak, aby sa ľahko čistil a upratoval. 

Vylepšenie zaznamenal aj priestor pre vodiča. Sedadlo ponúka plynule nastaviteľný sklon, upraviť je možné aj polohu prístrojového panela a flexibilne sa dajú rozmiestniť aj všetky potrebné ovládače. Zmeny na podvozku vodičom prinášajú zároveň lepšiu ovládateľnosť, ľahké manévrovanie zaistí taktiež zmenšený polomer otáčania. Atmosfére na palube napomôže aj lepšie stlmenie hluku a vibrácií a taktiež klimatizácia.

Fencer je postavený na novej podvozkovej platforme, ktorá bola od začiatku navrhnutá s ohľadom na budúcnosť. Dôraz teda kladie na vysokú prevádzkyschopnosť a spotrebu paliva, ktorá je v porovnaní s predchádzajúcimi modelmi až o 21 % nižšia. „Zníženie spotreby je dané predovšetkým vyššou účinnosťou motorov a prevodoviek, znížením hmotnosti a pridaním systému stop-start,“ vysvetľuje Martinů.

V ponuke bude celý rad pohonných ústrojenstiev. Zo začiatku bude Fencer dostupný s vyskúšanými a výborne hodnotenými sedem- a deväťlitrovými naftovými motormi. Ako aj všetky dieselové motory Scania môžu aj tieto pracovať na bionaftu alebo čisté HVO, teda hydrogenovaný rastlinný olej, ktorý umožňuje ušetriť až 90 % emisií CO2. Už teraz je Fencer k dispozícii aj s motormi na stlačený zemný plyn (CNG) alebo bioplyn (CBG). Do budúcna portfólio rozšíria aj hybridné a čisto elektrické pohonné ústrojenstvá.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 11 obrázkov

Nízkej spotrebe napomáha aj výrazne znížená hmotnosť. Samotný podvozok je ľahší o dve percentá, teda o viac než 100 kilogramov. Úspory pritom nijako neovplyvňujú robustnosť celého riešenia. Naopak, predná náprava bola zosilnená, takže je možné ju zaťažiť až 8,2 tonami. „To umožňuje zvýšiť obsaditeľnosť autobusu a optimalizuje rozloženie hmotnosti, čo je významné pre plynové a budúce elektrifikované verzie,“ vysvetľuje Lukáš Martinů. Veľkú rolu na znížení hmotnosti má aj použitie odľahčenej kompozitnej karosérie, ktorá je až o 500 kilogramov ľahšia.

Znížená hmotnosť nemá vplyv na bezpečnosť. Scania Fencer je navyše osadený celým radom asistenčných systémov, ktoré môžu nehodám úplne zabrániť. V ponuke nechýba varovanie pred zrážkou so zraniteľnými účastníkmi dopravy (chodcami, cyklistami), sledovanie slepého uhla, adaptívny tempomat, sledovanie bdelosti vodiča alebo pokročilé núdzové brzdenie.

Scania Fencer je aktuálne k dispozícii vo verzii f1, ktorá je typickým, čiastočne nízkopodlažným prímestským autobusom so zníženým nastupovaním (low entry), a vo verzii f6, čo je medzimestské vozidlo s vyššou podlahou (low decker). V ponuke sú dvojnápravové verzie s dĺžkou od 10,8 do 13,2 metra. V budúcnosti ich doplnia trojnápravové varianty s dĺžkou od trinástich do pätnástich metrov a taktiež 18-metrové trojnápravové kĺbové autobusy.

Pre maximálnu bezpečnosť sám spomalí pri škole

Podobne ako pri ostatných autobusoch ponúka Scania aj v prípade modelu Fencer širokú paletu služieb. V ponuke sú okrem iného najrôznejšie servisné kontrakty, ktoré zahŕňajú aj možnosť podieľať sa na prevádzke servisu vo vlastnom depe dopravcu. Spotrebu môžu ďalej znížiť školenia vodičov, pri ktorých sa naučia efektívnejšie ovládať vozidlo. Vďaka službám podpory a hodnotenia sa potom dá vodičský štýl porovnávať s ďalšími.

Medzi služby, ktoré pomáhajú so správou flotily, patrí aj aplikácia Scania Zone. Pomocou nej je možné v preddefinovaných častiach miest znížiť maximálnu rýchlosť autobusu s cieľom zvýšiť bezpečnosť a ešte viac redukovať spotrebu.

Na autobusy radu Scania Fencer je štandardne poskytovaná záruka na 24 mesiacov alebo 150 000 kilometrov.

zdroj: Scania Slovensko