Americkú políciu momentálne v úcte príliš veľa občanov nemá, alebo presnejšie povedané, tvrdá kritika páli do jej radov zo všetkých strán. Či oprávnene, to hodnotiť nebudeme. Zrkadlo jej práci nech nastavuje niekto iný. My sa zatiaľ pozrieme, čo sa v jej vozovom parku objaví na jeseň tohto roka.

Viac koní, lepšia dynamika

Policajný pick-up F-150 Responder je na trhu od roku 2017, vlani však Ford predstavil novú štrnástu generáciu svojho najpredávanejšieho modelu, a tak sa dalo čakať, že zmenou prejde aj jeho policajná verzia. To sa so zhruba ročným odstupom skutočne stalo a podobne ako technicky poskočil sériový model, bol vylepšený i jeho variant s diódovými majákmi na streche a rámom pred predným nárazníkom.

Responder

Auto je aj naďalej poháňané 3,5-litrovým preplňovaným benzínovým šesťvalcom EcoBoost, ponúka však nezanedbateľne vyšší výkon. Kým minulá generácia Respondera mala 380 koní a 640 newtonmetrov, novinka má pod prednou kapotou 400 hp, teda v prepočte 406 koní pri 6000 otáčkach za minútu a najvyšší krútiaci moment 680 newtonmetrov pri 3500 ot./min.

Pohonná jednotka je spárovaná s desaťstupňovou automatickou prevodovkou SelectShift prenášajúcou výkon na zadné alebo všetky štyri kolesá, pričom aj pri pohotovostnej hmotnosti až 2275 kilogramov má toto vozidlo nevídanú dynamiku. Akceleráciu z miesta na 60 míľ za hodinu (97 km/h) zvládne za 5,4 sekundy, inak povedané o 1,2 s rýchlejšie ako jeho predchodca a o 0,4 s rýchlejšie než ktorékoľvek iné americké policajné auto.

Responder

Že ide o skutočne rýchly stroj, dokazuje i čas zrýchlenia z 0 na 100 míľ za hodinu (161 km/h), ktoré policajnému pick-upu trvá len 13,1 sekundy a cieľ šprintu na štvrť míle pretne o ďalšiu sekundu a tri desatinky neskôr. Kým starší model mal maximálnu rýchlosť obmedzenú na 105 míľ za hodinu (zhruba 170 km/h), aktuálne auto môže jazdiť sto dvadsiatkou, v prepočte 193 km/h.

4x4 permanentne alebo podľa potreby

Responder má pri bežnej jazde poháňanú tuhú zadnú nápravu, kým predné kolesá sa pripoja stlačením tlačidla 4H na stredovej konzole. Novinkou je tlačidlo 4-Auto, ktoré vypĺňa medzeru medzi módmi 2H a 4H. Ako naznačuje jeho piktogram, ide o automatický režim, ktorý na suchom asfalte prenáša silu motora výlučne dozadu, zatiaľ čo na povrchu s nižšou adhéziou samočinne zapojí do hry elektronicky ovládanú spojku a F-150 sa zmení na štvorkolku.

Responder

Pretože má byť nový policajný stíhač univerzálnym automobilom vhodným pre rôzne podmienky, zodpovedá tomu aj jeho špeciálne obutie. Ide o pneumatiky Goodyear LT265/70 R18 LRC Wrangler Enforcer, ktoré sa hodia do terénu, ale zároveň zvládajú jazdu vysokými rýchlosťami po diaľnici bez nadmerného prehrievania.

V štandardnej výbave auta je tiež paket FX4 Off-Road, ktorý obsahuje ochranné panely na podvozku, špeciálne ladené tlmiče, elektronickú uzávierku zadného diferenciálu a Hill Descent Control. Ten zase pomáha udržovať rýchlosť pri jazde zo svahu.

Responder

K novinkám patria oceľové balistické dosky vložené do operadiel predných sedadiel, online pripojenie s bezdrôtovou aktualizáciou softwaru a systém nazvaný Police Engine Idle. Táto nová funkcia dovoľuje vodičovi vytiahnuť kľúč zo zapaľovania, motor však beží ďalej, svetlá svietia a funkčná ostáva i siréna. Podľa Fordu ide o bezpečnostný prvok, ktorý má zabrániť krádeži opusteného auta vo chvíli, keď je strážnik v akcii.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 7 obrázkov

zdroj: Ford