Úvodná flotila nového Mercedesu vyzerá pôsobivo, jedným dychom ale musíme dodať, že zatiaľ nie je ani zďaleka kompletná. Aby ste boli v obraze, čo tým myslíme, v prvom rade pripomíname, že automobilka predstavila čisto úžitkovú verziu Citan Panel Van, z nej odvodený osobný derivát Citan Tourer, elektrický variant eCitan a v budúcnosti ešte dorazia modely s predĺženým rázvorom i klasická osobná trieda T a z nej vychádzajúci elektromobil EQT.
Dodávkový Panel Van bude v predaji s dvoj alebo trojsedadlovou kabínou, jeho interiér ponúkne šesť airbagov a aj so základným rázvorom 2716 mm má slušne veľký nákladový priestor. Jeho dĺžka je 3,05 metra, objem 2900 litrov a zmestia sa do neho dve normované euro-palety. K motorom si niečo povieme neskôr, takže tu a teraz pridávame schopnosť ťahať brzdený príves s hmotnosťou 1500 kg.
Počet miest na sedenie v osobnom prevedení Tourer Citan je samozrejme 5, počet sériovo dodávaných airbagov 7 a v štandardnej výbave nájdete i dvoje bočné posuvné dvere. Majú šírku 615 mm a výšku 1059 mm. Výška nakladacej hrany (590 mm) je zhodná pre obe autá.
Aby sme to mali kompletné, pridávame celkové rozmery karosérie. Dĺžka Tourera i Panel Vanu je 4498 mm, šírka 1859 mm a odlišujú sa akurát výškou. Dodávka má 1832 mm, osobná verzia 1811 mm. Pokiaľ ide o zadné dvere, tie sú v prípade Panel Vanu dvojkrídlové a za príplatok ich získate aj pre Tourer.
Podvozok Citanu využíva klasickú techniku bez nejaký konštrukčných výstrelkov. Vpredu preto nájdete vzpery McPherson v kombinácii s elektrickým posilňovačom riadenia, zatiaľ čo vzadu pracuje priestorovo úsporná torzná priečka s vlečenými ramenami. V základe dostanete 15-palcové oceľové disky, za príplatok potom aj 16-palcové hliníkové kolesá. O spomalenie auta sa starajú čisto kotúčové brzdy, vpredu s priemerom 296 mm, vzadu 292 mm.
5 spaľovacích a 1 elektrický motor
Pokiaľ ide o pohonné jednotky, od začiatku budú dostupné tri naftové agregáty a dva benzínové. Vo všetkých prípadoch ide o preplňované štvorvalce a bez výnimky budú spojené so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Časom pravdepodobne i so sedemstupňovým dvojspojkovým automatom DCT.
Všetky vznetové agregáty majú objem 1,5 litra a líšia sa predovšetkým svojimi výkonmi. Citan 108 CDI bude určený pre tých najmenej náročných motoristov. Má 75 koní, 230 Nm, na stovku akceleruje za celých 18 sekúnd a jeho maximálna rýchlosť je len 152 km/h. O niečo lepšie na tom bude Citan 110 CDI. Dostane 95 koní, 260 Nm, z 0 na 100 km/h zrýchli za 13,8 s a dosiahne 164 kilometrov za hodinu. Vrcholná nafta (Citan 112 CDI) bude mať 116 koní, 270 Nm, na rovinkách zvládne 175 km/h a z miesta na stovku to dá za 11,7 s.
Benzínové modely majú pod prednou kapotou podarený a veľmi kultivovaný agregát s objemom 1,3 litra. V Citane 110 bude naladený na 102 koní a 200 Nm, v silnejšom Citane 113 potom na 131 koní a 240 Nm. Práve najsilnejší model bude schopný rozbehnúť sa na 100 km/h za rovných 12 sekúnd a na diaľnici s ním môžete jazdiť rýchlosťou 183 kilometrov za hodinu.
Priemerná spotreba? V prípade vznetových Citanov sa bude podľa motora pohybovať od 5,0 do 5,8 litra, zatiaľ čo v zážihových modeloch vychádza na 5,2 až 7,1 litra na 100 kilometrov. A ešte jedna drobnosť k najsilnejšej nafte. Krátkodobo (napríklad pri predbiehaní) bude Citan 112 CDI schopný vyprodukovať 121 koní a k tomu 295 newtonmetrov.
Pre záujemcov o elektromobil Mercedes pripravil eCitan, ktorý svojimi parametrami ale neohromí. Má synchrónny elektromotor s výkonom 102 koní, maximálnym krútiacim momentom 245 Nm a jeho lítium-iónové akumulátory majú využiteľnú kapacitu 44 kWh. To je ekvivalent približne 13 litrov nafty a podľa výrobcu to stačí na 285 kilometrov.
V sériovej výbave auta bude palubná 11-kW nabíjačka a za príplatok vám ju Mercedes vymení za 22-kilowattovú. Maximálny nabíjací príkon je 75 kW a najvyššia rýchlosť elektrického Citanu bude elektronicky obmedzená na 130 km/h.
Ak ste si z predstavených modelov niektorý vybrali, dlho na neho čakať nemusíte. Mercedes spúšťa predaj už v polovici septembra.
zdroj: Mercedes