Bager. Pri ťažbe či premiestňovaní hornín absolútne nenahraditeľný stroj. Keď ale pracuje vo vašej blízkosti alebo sa premiestňuje po ceste, je z neho tak trochu povestná osina v zadku. Je hlučný, prekáža, zdržuje a nie je veľmi rozumné vstupovať mu do cesty, respektíve pohybovať sa v jeho operačnej zóne. Čo s tým?

Samozrejme dodržiavať elementárne pravidlá bezpečnosti práce a používať hlavu, podľa Volva by však toto rozhranie medzi človekom a strojom, teda presnejšie povedané bagrom, mohlo byť zase o niečo menej rizikové. A ako na to, ukazuje nová štúdia firmy Volvo CE (Construction Equipment) s označením EX03.

koncept Volvo

S obrazovkou na chrbte

Švédska spoločnosť navrhuje (podobne ako kedysi kórejský Samsung v prípade návesov kamiónov) integrovať do zadnej časti bagra veľký digitálny displej, ktorý by všetkých na stavenisku informoval o tom, čo práve robí jeho obsluha. Tento prvok by mal teda slúžiť ako bezpečnostná poistka minimalizujúca nedorozumenia medzi operátorom a osobami v okolí aj vďaka tomu, že by bolo možné dopredu predvídať pohyb do strán či cúvanie.

Druhou dôležitou funkciou by mal byť živý stream situácie pred bagrom pohybujúcim sa po bežných cestách, ako to zachycuje aj priložené video s digitálnou vizualizáciou tento situácie, takže vzadu idúci vodiči by mali oveľa presnejší prehľad o tom, čo sa deje pred nimi a mohli by tým pádom napríklad bezpečnejšie predbiehať.

Pravdepodobne ešte prekvapivejší je koncept pohonu. Podľa Volva by mohli byť aj bagre elektrické a tým predovšetkým v mestskej zástavbe znižovať hlučnosť i lokálne emisie. Naviac tento systém by mal významne znížiť tiež nároky a rozpočet na údržbu. Čo je určite sympatický nápad, každopádne aby sa presadil v praxi, aj v tomto prípade by záležalo na kapacite akumulátorov, časovej výdrži stroja pracovať na batérie a v neposlednom rade i cene, ktorú by si Volvo za možný sériový elektrický bager vypýtalo.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 5 obrázkov