Ak vám meno nemeckej značky Kamag nič nehovorí, pozrite sa občas na letiskách na zvláštne vozidlá s nožnicovými zdvihákmi chladiarenských nadstavieb, ktoré rozvážajú občerstvenie k lietadlám. Alebo si všimnite ploché ťahače samotných lietadiel. Práve tieto automobily veľmi často nesú označenie Kamag.
Druhým známym miestom, kde sa môžete so strojmi tohto výrobcu stretnúť, je Mys Canaveral, konkrétne v Kennedyho vesmírnom stredisku. Kamag má totiž s americkým kozmodrómom uzatvorenú zmluvu na dodávku špecializovaných manipulátorov a mobilných plošín, takže ak NASA potrebuje presunúť nosnú raketu z dielní na štartovaciu rampu, obvykle pri tom využije transportné mnohonápravové šasi uvedenej firmy so sídlom v meste Ulm, medzi Mníchovom a Stuttgartom.
Najnovší model Kamagu s označením PT také obrovské náklady prevážať nemusí a ani nebude, v každom prípade aj jeho úlohou bude manipulovať s nákladom veľmi precízne, bezpečne a podľa možností čo najrýchlejšie.
Hydrostatika a veľký rejd
Najčastejšou lokalitou jeho pôsobenia budú veľké terminály, skladovacie uzly a logistické centrá, v ktorých bude premiestňovať návesy kamiónov a kontajnerové podvozky. Aby sa novému „Precíznemu ťahaču“ lepšie manévrovalo v obmedzenom priestore, dostal prednú nápravu s neobyčajne veľkým rejdom. Jeho predné kolesá natočíte až o 52 stupňov, polomer otáčania však autori nezverejnili.
Pokiaľ ide o samotnú pohonnú jednotku modelu PT, ani jej parametre a výrobcu Kamag zatiaľ neprezradil. Hádame, že by mohlo ísť o vznetový motor Mercedesu, ktorý s touto firmou spolupracuje, nemôžeme ale vylúčiť, že aj v tomto smere došlo ku zmene a agregáty dodáva niekto iný.
Čo naopak vieme, je, že Kamag nemá klasickú prevodovku alebo kardan. Prenos výkonu na kolesá zadnej nápravy zabezpečuje hydrostatický pohon, takže obsluha sa nemusí starať o spojku, radenie a nedochádza ani k prerušeniu výkonu počas jazdy. Maximálna rýchlosť stroja je obmedzená na 40 kilometrov za hodinu a zaujímavé je, že týmto tempom môže ťahač jazdiť nielen dopredu, ale tiež cúvať.
Pokiaľ ide o kabínu hranatú ako zápalková krabička, vstup do nej zabezpečujú dvere s výškou až 1960 mm. Sú umiestnené na pravej strane spoločne s malou plošinou. Ergonómiu vylepšuje tiež bohaté presklenie, pričom jedno z okien je aj v priestore pred nohami spolujazdca a spoločne so sústavou zrkadiel dovoľuje parkovať doslova na centimetre.
Točnica Kamagu PT je výškovo nastaviteľná hydraulickými valcami a pokiaľ vodič neprekročí rýchlosť 25 kilometrov za hodinu, môže ju zaťažiť hmotnosťou až 28 000 kg.
zdroj: Kamag