Elektrická nákladná doprava to stále nemá na ružiach ustlané. Jej autá sú síce tiché a produkujú nulové lokálne emisie, no dojazdom svojim naftovým sokom stále nestíhajú a ich cena býva nepatrične vyššia. Postupný vývoj v oblasti elektrifikácie a jej aplikácie do praxe však ukazujú, že v niektorých segmentoch dopravy a odvetviach podnikania je moderné elektrické auto už dnes výhodnejšie, než to s klasickým spaľovacím motorom. A dvojnásobne to platí pre mestské aglomerácie a zóny, v ktorých je vysoký predpoklad zákazu vjazdu pre naftové úžitkové vozidlá. MAN prichádza s novinkou, ktorá poteší najmä maloobchodníkov a potravinové raťazce.
Do polhodiny nabitý
Spoločnosť MAN Truck & Bus ukázala na autosalóne IAA 2024 novú generáciu elektrického distribučného modelu MAN eTGL. Je určený pre ľahkú distribučnú dopravu v mestských a priľahlých oblastiach, pričom pri jeho konštruovaní brali konštruktéri na zreteľ najmä požiadavky menších podnikateľov, potravinových reťazcov a prevádzok v oblasti gastronómie. Auto patrí do 12-tonovej kategórie a na svojej palube odvezie 6,6 t užitočnej hmotnosti. Vďaka novému eTGL teraz MAN ponúka kompletné portfólio elektrických áut s celkovými hmotnosťami od 12 do 40 ton. „S novým eTGL sa MAN stáva skutočným poskytovateľom kompletného sortimentu v oblasti elektromobility. Od nočných dodávok zo supermarketov, až po ťažkú diaľkovú dopravu, ponúka MAN prepravným spoločnostiam auto s nulovými lokálnymi emisiami. Vďaka vysokému užitočnému zaťaženiu, krátkym časom nabíjania a optimálnemu dojazdu pre mestskú logistiku eTGL dokonalo dopĺňa naše portfólio rodiny eTruck,“ povedal Alexander Vlaskamp, generálny riaditeľ MAN Truck & Bus.
Nový MAN eTGL je založený na osvedčenom 12-tonovom modeli z portfólia dieselových motorov a využíva rovnaké technické komponenty ako jeho „ťažkí“ bratia eTGS a eTGX. Vrátane dvoch akumulátorov vyvinutých spoločnosťou MAN špeciálne pre použitie v úžitkových vozidlách a vyrobené v Norimbergu. Sú namontované na ľavej a pravej strane rámu a ponúkajú využiteľnú kapacitu 160 kWh. Nabíjanie prebieha cez pripojenie CCS s výkonom až 250 kW a trvá približne 30 minút (z 10 % na 80 % kapacity, výkonom 250 kW a prúdom 335 A). Pohonná jednotka pozostávajúca z elektromotora a dvojrýchlostnej prevodovky je, podobne ako klasický naftový motor, v ráme a cez kardan dodáva na zadnú nápravu hnaciu silu 210 kW/285 k. Rázvor 4500 mm, navrhnutý pre dobrú manévrovateľnosť v meste, výrobca kombinuje s dĺžkami karosérie 6200 až 7300 mm. Novinka sa k prvým zákazníkom dostane v apríli 2025.
zdroj: MAN Truck & Bus