Na prvý pohľad vyzerá nový elektrický pick-up s názvom Lightning ako štandardný Ford F-150 s trochu inou maskou a svetelným pásom natiahnutým cez celú šírku karosérie, v skutočnosti však ide len o mierne konzervatívne navrhnutú kamufláž, ktorá ukrýva úplne inú techniku.

Elektrická verzia 44 rokov najpredávanejšieho automobilu v Spojených štátoch si ponechala rámový podvozok vyrobený z vysokopevnostnej ocele a hliníkovú karosériu, tým však podobnosti s benzínovým či naftovým modelom F-150 v zásade končia.

F-150 Lightning

Novinka má vôbec prvýkrát v histórii série F nezávislé zavesenie zadných kolies, ktoré podľa konštruktérov významne znižuje neodpruženú hmotu a zvyšuje komfort jazdy. Priamo pod rámom je uložené robustné kovové puzdro ukrývajúce kvapalinou chladené lítium-iónové články, pričom samotný box bol navrhnutý tak, aby odolával nárazom pri dopravných nehodách i ranám od terénnych nerovností pri jazde mimo asfalt.

Akumulátory zatiaľ s otáznikom

Pokiaľ ide o kapacitu batérií, Ford priveľmi otvorený nebol. Presné čísla jednoducho neuviedol, vieme ale, že bude ponúkať dva rôzne veľké balíčky. Ten základný by mal podľa certifikácie EPA stačiť na 370 kilometrov, príplatkové akumulátory by však mali predĺžiť dojazd na 480 kilometrov. So štandardným autom bude automaticky spojená nabíjačka s príkonom 11,3 kW, vozidlo s vyššou kapacitou dostane 19,2-kilowattovú nabíjačku.

F-150 Lightning

Podobne budú odstupňované aj výkony oboch áut. F-150 Lightning dostane vždy (bez ohľadu na verziu) dva elektromotory a tým pádom automaticky aj pohon 4x4. Základný model pritom ponúkne súhrnný výkon 432 koní, ostrejšie naladené auto s väčšou kapacitou zase 571 koní. Krútiaci moment 1051 Nm bude pre oba varianty identický. Detailnejšie dynamické parametre zatiaľ nepoznáme, ale Ford sa pochválil schopnosťou zrýchliť z 0 na 60 míľ/h (97 km/h) za 4,5 sekundy, takže tu máme historicky najlepšie akcelerujúci Ford série F.

F-150 Lightning

Vráťme sa však ešte na chvíľu k akumulátorom a ich dobíjaniu. Ford hovorí, že jeho novinka zvládne príkon jednosmerným prúdom až 150 kW, ktorý nabije model F-150 Lightning z 15 na 80 percent kapacity za 41 minút. Alebo môžete za desať minút získať dojazd na 87 kilometrov.

Pochopiteľne s úplne inými prestojmi bude nutné počítať pri bežnom nabíjaní. Konkrétne od 8 do 19 hodín podľa toho, či sa pripojíte na nabíjačku istenú 80-ampérovou, respektíve 32-ampérovou poistkou, nehovoriac o tom, že z obyčajnej domácej zásuvky to bude ešte výrazne dlhšia doba.

F-150 Lightning

Ak sa pozrieme na praktickú stránku nového Fordu F-150 Lightning, vyzerá to, že sa v zásade mnoho nezmenilo. V závislosti na kapacite akumulátorov môžete na korbu (aj v tomto prípade s integrovanou váhou) naložiť náklad s hmotnosťou 816 až 907 kilogramov a na ťažné zariadenie pripojiť brzdený príves vážiaci od 3,5 do 4,5 tony.

Vďaka prepracovanému pohonu sa pod prednou kapotou uvoľnilo miesto na uzamykateľný batožinový priestor a nie je práve najmenší. Má objem 400 litrov, znesie záťaž 180 kg a navyše je i umývateľný, keďže má v podlahe výpustnú zátku. Tým však jeho výhody nekončia. Nájdete v ňom až 4 zásuvky na 120 voltov s celkovým príkonom 2,4 kW a nechýbajú ani dve prípojky USB na nabíjanie príručného svetla, powerbanky alebo mobilu, keď ho práve nepotrebujete v kabíne.

Mimochodom, v celom automobile nájdete až 11 elektrických zásuviek na náradie či iné elektrické príslušenstvo a podobne ako je tomu v prípade štandardného modelu F-150 so spaľovacím motorom, aj Lightning môže slúžiť ako pojazdná elektráreň. Kým hybridný variant dokáže domácnosti po výpadku prúdu dodať príkon 7,2 kW, elektrický pick-up išiel ešte o krok ďalej. Má príkon 9,6 kW a ten vám podľa množstva pripojených spotrebičov a ich využitia vydrží na tri až desať dní.

A ako to vyzerá s termínom nástupu na trh? Rezervačný systém novinky v tejto chvíli už beží (nájdete ho na stránkach amerického Fordu), pričom prvé kusy sa k zákazníkom dostanú začiatkom budúceho roka. A za viac než zaujímavé ceny. Najdrahší elektrický F-150 s vyšším výkonom, väčšou kapacitou akumulátorov a plnou výbavou síce stojí poriadne tučných 90 474 dolárov, teda asi 74 tisíc eur, základný model je však neskutočne lacný. Ford chce za neho 39 974 dolárov, v prepočte približne 32 800 eur, to však nie je jeho konečná cena. Pretože modrý ovál zatiaľ nedosiahol limit 200 tisíc predaných elektromobilov, jeho zákazníci si môžu z uvedenej čiastky odpočítať federálny daňový kredit vo výške 7500 dolárov. Inak povedané, s touto zľavou môžete mať najlacnejší Ford F-150 Lightning už za 26 620 eur. Ten najdrahší potom za 68 tisíc.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 26 obrázkov

zdroj: Ford, Ford SK