Kvalita a pôvod paliva? Import umožňuje podvody

Avšak nové palivo nemusí byť až také bezproblémové, upozornili nedávno nemecké médiá. Ekoaktivisti v Nemecku nedávno v tejto súvislosti zažalovali spolkové ministerstvo dopravy a chcú ho tak prinútiť, aby zabezpečilo publikáciu meraní emisií z paliva. Palivo HVO100 čelí podozreniu, že v niektorých prípadoch by nemuselo byť takým prínosom z pohľadu znižovania množstva vypustených emisií, ako sa predpokladalo.

Nemecké združenie farmárov sa sťažuje na pochybné transakcie týkajúce sa dovozu bionafty z Číny. „Sme svedkami toho, ako nemecký trh zaplavuje údajne pokročilá ekonafta na báze použitých tukov z Číny, ktorá ale očividne pochádza z inak označeného palmového oleja,“ povedal generálny tajomník združenia Bernhard Krüsken.

Podvod funguje nasledovne: Nemci zakázali, aby sa palmový olej ako surovina pre ekonaftu započítaval do nemeckých kvót emisií, no indonézske a malajzijské koncerny sa nedali odradiť. Zistili, že ich optimálna trasa vedie cez Čínu, ktorá nerobí problémy s deklarovaním tovaru v takej forme, ako potrebujú. Palmový olej alebo HVO z palmového oleja ide do Číny. Tam sa buď hydrogenizuje, ak ide o palmový olej, alebo ho jednoducho exportujú ako palivo HVO100 z použitých kuchynských olejov.

Cieľ klimatickej neutrality, na ktorom sa EÚ dohodla v marci 2023, predpokladá zníženie emisií CO2 nových áut od roku 2035 o 100 percent. V súvislosti s palivom HVO100 sa často hovorí aj o nákladných vozidlách, ktoré by ním mohli nahradiť konvenčnú naftu. Aj nákladná doprava sa ocitá pod čoraz väčším tlakom znižovať emisie. Dôležité v tomto kontexte bude, či sa HVO100 presadí a udomácni na trhu EÚ a či sa potvrdí jeho úloha pri znižovaní emisií z dopravy.

Zdroj: / foto: cz.depositphotos.com