Elektrické kamióny: Tichšie, znižujú emisie a ich dojazd narastá
Známi výrobcovia kamiónov už produkujú prvé elektricky poháňané nákladné autá. Tie sú však podstatne drahšie ako vozidlá s naftovým pohonom. A nielen to. Prechod na batérie a elektrické pohony sťažuje aj téma nabíjacej infraštruktúry, a to nielen na Slovensku, ale naprieč celým európskym priestorom.
Elektrické nákladné autá boli dlho považované za príliš ťažké, príliš drahé a príliš málo flexibilné. Prakticky každý hráč na trhu, ktorý chcel urobiť nákladnú cestnú dopravu ekologickejšou, hovoril preto predovšetkým o vodíku alebo iných alternatívnych palivách.
To sa však postupne mení. Čoraz viac výrobcov ako MAN, Scania, Volvo a Renault uvádza na trh elektrické nákladné vozidlá so stále lepším dojazdom a kratším časom nabíjania. Nové kamióny budú čoskoro nielen lacnejšie, ale aj výrazne tichšie a znížia emisie z prevádzky. Navyše, čínske firmy nemajú ambície len v rámci osobných áut, ale radi by sa presadili aj pri väčších vozidlách.
Železnica vs. elektrické kamióny
Nemecko pred pár dňami oznámilo, že v najbližších rokoch výrazne rozšíri nabíjaciu sieť pre e-kamióny. Naberá elektrifikácia v tomto segmente naozaj na sile? Jeden silný argument hovorí za a poznáme ho aj na Slovensku. Namiesto toho, aby sa čo najviac tovaru prepravovalo vlakom, železničná infraštruktúra je často zastaraná a nestíha. V takýchto podmienkach sa omnoho ľahšie presadí kamiónová doprava.
Celý trend podporujú klesajúce ceny batérií. Podľa expertov to môže znamenať, že elektrické nákladné autá sa stanú čoskoro rovnako drahé ako naftové. V súčasnosti sú obstarávacie náklady zvyčajne až trojnásobné – aj tu sa však rozdiel prepravcom do veľkej miery vráti vďaka tomu, že ušetria na prevádzke (nejde len o ceny elektriny, ale napríklad aj výnimky z mýta vo vybraných krajinách).
Čo sa týka dojazdu, elektrické nákladné autá sa len veľmi pomaly približujú ku klasickým spaľovacím motorom. Niektorí výrobcovia už dnes sľubujú, že elektrické kamióny dokážu prejsť až 600 kilometrov. Podľa odborníkov by sa dojazd elektrickej alternatívy mohol v najbližších rokoch zvýšiť na 800 až 1000 kilometrov za deň.
Ekologická preprava tovaru? Záleží na zdroji elektriny
V noci sa kamióny dobijú elektrinou a ráno sú znovu pripravené... Aby to však nebolo také jednoduché, elektrické kamióny vyžadujú vysoký nabíjací výkon, ktorý na mnohých miestach nie je vôbec dostupný. Rozšírenie sietí sa neuskutoční zo dňa na deň – môže trvať aj niekoľko rokov, kým ich kompletne prispôsobia. Aj to spôsobí, že niektoré prepravné spoločnosti začínajú elektrifikovať svoj vozový park, no budú tak robiť len pomaly.
Príkladom je susedné Rakúsko, kde v minulom roku rapídne vzrástli nové registrácie elektrických nákladných vozidiel (išlo najmä o ľahšie vozidlá do 3,5 tony). Celkovo ich na cestách pribudlo 3 308 kusov. Dokopy bolo u našich susedov v minulom roku prihlásených 34 500 nákladných vozidiel.
Megawattové nabíjacie stanice sú hudbou budúcnosti, no Brusel už dnes vyzýva štáty, aby nabíjaciu sieť pre elektrické nákladné vozidlá začali budovať hlavne naprieč kľúčovými dopravnými koridormi.
V konečnom dôsledku sú však elektrické nákladné vozidlá skutočne ekologické iba vtedy, ak sú nabité 100% zelenou elektrinou. Slovensko má výhodu v podobe atómových elektrární, zatiaľ čo napríklad v najľudnatejšej krajine EÚ v Nemecku však tento podiel predstavuje len približne 60 percent.
Zdroj: Der Standard