Asistenčné systémy sa v nových autách v poslednom období vyrojili doslova ako huby po daždi. EÚ totiž mnohé z nich zaviedla ako povinné a hoci sa často ukazujú ako kontraproduktívne, zákonodarcovia stále veria, že pomôžu zvrátiť aktuálny nepriaznivý trend a spôsobia „zázrak“ v podobe klesajúceho počtu dopravných nehôd. V oblasti nákladnej dopravy je tento problém rovnako sledovaný ako pri osobných autách. Často dokonca ešte intenzívnejšie. Nemecká spoločnosť ZF predstavuje nový asistenčný systém zvyšujúci bezpečnosť pri preraďovaní nákladných áut z jedného pruhu do druhého.

Už dnes sú nákladné autá plné senzorov, v budúcnosti však pribudnú ďalšie.

Bez pohľadu do zrkadla a smerovky to nepôjde

Že máme na európskych cestách mnoho kamiónov s unavenými a preťaženými vodičmi za volantom, je asi každému zrejmé. Legislatíva proti tomu síce bojuje ako vie, no často neúčinne. Aj keby sme však predpokladali ideálny stav oddýchnutého vodiča v plnej kondícii, vždy môže prísť nepozornosť alebo iný faktor a rozbehnutá súprava môže začať opúšťať svoj jazdný pruh, či sa začať preraďovať do vedľajšieho pruhu aj v momente, keď je vedľa súpravy iné auto, motorka, či iný účastník premávky. Práve na tieto momenty myslí nový systém od spoločnosti ZF, ktorý vyžaduje pred každou zmenou jazdného pruhu pohľad vodiča do príslušného spätného zrkadla a aktivovanie smerovky na príslušnej strane. Kabína bude vybavená senzormi a radarmi neustále sledujúcimi vodiča, ktoré budú dokonca schopné rozoznať, ktorým smerom sa vodič v reálnom čase pozerá. Ak sa pred vybočením nepozrie na displej kamery, alebo do reálneho spätného zrkadla, systém bude klásť cez volant odpor. Ako bude systém myslieť na krízové situácie (napr. nečakaný vyhýbací manéver), odborníci spoločnosti ZF zatiaľ neprezradili. O nový asistenčný systém už prejavilo záujem niekoľko výrobcov úžitkových vozidiel. Jeho ďalšou nadstavbou totiž bude asistent automatického preradenia do jazdného pruhu (podobne ako to dnes zvládajú niektoré osobné autá). Podľa predstaviteľov zo ZF sa aplikáciou ich asistenčného systému podarí predísť až 12 % všetkých nehôd nákladných áut na nemeckých cestách. Ak sa systém osvedčí, s veľkou pravdepodobnosťou sa stane súčasťou ďalšieho povinného balíka asistenčných systémov určených pre nové nákladné vozidlá predávané na území EÚ.

zdroj: ZF