Maximálna rýchlosť na diaľnici pod drobnohľadom

V Česku vznikne prvá súkromná diaľnica. Čo presne to znamená? Postaví ju súkromník a štát mu ju bude roky splácať. Takýto prístup poznáme zo Slovenska napríklad v prípade rýchlostnej cesty R1 či obchvatu Bratislavy D4/R7.

U našich susedov pôjde o diaľnicu D4 v úseku Příbram – Písek s dĺžkou 32 kilometrov. Ak všetko pôjde podľa plánu, plnohodnotne bude pre motoristov k dispozícii už od 16. decembra. Zaujímavosťou, na ktorú už upozorňujú aj české médiá, je fakt, že prakticky celý diaľničný úsek sa ocitne pod dohľadom radarov na meranie rýchlosti.

Česko, ktoré na vybraných diaľniciach ohlásilo zvyšovanie rýchlosti na 150 km/h, tak zároveň ide aj cestou sprísnenej kontroly rýchlostného limitu 130 km/h na novej D4. Aj viacerí dopravní experti považujú počet radarov za príliš vysoký, no išlo o požiadavku na zhotoviteľa stavby zo strany štátu, takže ten jej musel vyhovieť.

Pokuty za rýchlosť: Nikto sa k nim nehlási

České ministerstvo dopravy vysvetlilo, že počet radarov už bol súčasťou zmluvnej dokumentácie. Prečo ho však nezmenilo, nie je jasné. Minister dopravy Martin Kupka paradoxne hovorí, že osem systémov pre úsekové meranie rýchlosti je príliš. „Malo by dôjsť k efektívnemu zníženiu počtu úsekov, kde sa bude merať,“ vyhlásil.

Odhady hovoria, že nové radary rozdajú ročne 20 tisíc pokút za rýchlosť. Účtovať ich bude mesto Písek. To sa však tiež tvári, že si je vedomé toho, že ide o politicky neobľúbenú činnosť, ktorá im pridáva administratívnu prácu navyše. Vo výsledku je jasné jedno: zo strany štátu a samosprávy nechce nikto za radary prevziať zodpovednosť.

Zdroj: aktualne.cz / foto: cz.depositphotos.com