„Je to veľmi drahé a zďaleka nie také vzácne, respektíve výnimočné, ako by sa mohlo zdať.“ Tak presne týmito slovami popisuje poškodenie motorov nákladných automobilov Všeobecný nemecký autoklub, ktorý pravdepodobne poznáte pod skratkou ADAC.
Ak by sme sa pozreli na celkový zoznam výskytu porúch, tak pokazená pohonná jednotka je hneď treťou najčastejšou príčinou všetkých odstavených nákladných vozidiel. Prečo sa to deje tak relatívne často? Nemci na to majú jednoduchú odpoveď: „Kto ignoruje pokyny výrobcu týkajúce sa servisných intervalov a údržby, riskuje vážne poškodenie agregátu i celého pohonného ústrojenstva.“
Podľa presnejšej štatistiky ADAC Truck Service sa poškodené motory či palivové sústavy podieľajú 26 percentami na všetkých poruchách. Častejšie sa objavujú len problémy s elektrikou či elektronikou a zničené pneumatiky, ktoré ale nemôžu súperiť so zložitosťou a cenou opráv pohonných jednotiek či elektroinštalácie.
Asi najmenej príjemným zistením v uvedenom nemeckom prieskume je skutočnosť, že výskyt porúch agregátov nákladných áut má dokonca stúpajúcu tendenciu. A dôvodov je na to hneď niekoľko.
Kvôli aktuálnym veľmi prísnym emisným normám alebo presnejšie povedané čo najnižším škodlivinám vo výfukových plynoch v kombinácii s trvale vysokým výkonom motorov a ich zaťažením a čo najnižšej spotreby paliva, boli konštruktéri nútení posunúť hranice technických možností materiálov i samotnej funkčnosti. Vodičom i dopravcom samozrejme robia silné agregáty a vysoká prevádzková efektivita radosť, lenže má to svoje riziká.
Najmodernejšia generácia motorov jednoducho neodpúšťa nedbalosť pri servise a údržbe. Alebo inak povedané – prekračovanie intervalov výmeny oleja či používanie mazív, ktoré nezodpovedajú špecifikácii výrobcu, sa vám dnes pomstí výrazne viac ako v prípade starších nákladných áut.
ADAC varuje
„V intervaloch údržby stanovených výrobcami nákladných vozidiel dnes už nie sú prakticky žiadne tolerancie či rezervy. Ak niekto ignoruje svietiacu kontrolku motora alebo nedbá na nutnosť vymeniť olej, riskuje fatálne škody,“ pripomína Werner Renz z ADAC Truck Service.
Dobrým nápadom nie je ani používanie lacných olejov z pochybných zdrojov, prípadne menej drahých produktov, ktoré nezodpovedajú predpísanej špecifikácii. Dôsledky potom majú dvojnásobne horkú príchuť. Prehnaným šetrením na motorových olejoch sa majitelia áut oberajú o šancu (v prípade zničeného agregátu) získať odškodnenie z dobrej vôle predajcu.
Nemenej dôležitou súčasťou metodických pokynov údržby je tiež pravidelná výmena filtrov. Tento úkon samozrejme je v každom servisnom pláne, napriek tomu sa však znečistené alebo dokonca úplne zanesené olejové či palivové filtre pravidelne objavujú v zozname častých príčin porúch.
A nejde len o samotné motory. Veľmi citlivé na kvalitu servisu a použitých olejov i filtrov sú tiež turbodúchadlá. Ak vodič včas nerozpozná varovné signály, napríklad pokles výkonu či zvýšenú dymivosť (pískanie môže spôsobovať aj niečo iné), opäť hrozia značné škody spojené s únikom oleja.
Tento článok vznikol v spolupráci so slovenským zastúpením spoločnosti FUCHS.
Produkty FUCHS Titan Cargo Maxx, Cargo Pro Gas, Unimax Ultra, Cargo LA, Cargo LD3, Cargo MC, Unimax Plus či Truck Plus, ponúkajú prakticky všetky dnes platné osvedčenia najznámejších výrobcov nákladných automobilov. Za všetky môžeme aspoň spomenúť:
CUMMINS CES 20077/8
CUMMINS CES 20081
DETROIT DIESEL 93K218
DETROIT DIESEL 93K215
DEUTZ DQC III-10
DEUTZ DQC IV-10
DEUTZ DQC IV-10 LA
FORD WSS-M2C212-A1
MACK EO-O PREMIUM PLUS
MACK EO-M PLUS
MACK EO-N
MAN M 3271-1
MAN M 3271-3
MAN M 3277
MAN M 3477
MAN M 3575
MAN M 3677
MB-APPROVAL 226.9
MB-APPROVAL 228.31
MB-APPROVAL 228.5
MB-APPROVAL 228.51
MB-APPROVAL 235.28
MTU DDC TYPE 2.1
MTU DDC TYPE 3
MTU DDC TYPE 3.1
RENAULT RLD/RLD-2
RENAULT RLD-2/RXD/RGD
RENAULT RLD-3
SCANIA LA
VOLVO VDS-3
VOLVO VDS-4
zdroj: FUCHS Slovensko, Shutterstock