Divízia nákladných automobilov koncernu Daimler vyvíja (v snahe vyhovieť politike EÚ) podobne ako iné značky akumulátorové elektromobily, firma si však zároveň veľmi dobre uvedomuje, aké limity držia túto technológiu momentálne pri zemi. Samozrejme máme na mysli vysokú cenu, nízku energetickú hustotu, dlhé nabíjacie časy a obmedzený dojazd. Že to podobne vnímajú aj v Mercedese, dokazuje okrem iného i ťahač GenH2.
Ak vám pred dvoma rokmi náhodou ušla jeho svetová premiéra s trochu iným jednoduchším dizajnom, vedzte, že ide o prototyp, ktorý má byť v priebehu niekoľkých rokov alternatívou naftových ťahačov na dlhých trasách a navyše použiteľná v reálnom svete, nielen na papieri. Ako to chce Mercedes dokázať? Ak hádate vodík, tak samozrejme tipujete správne.
Elektrické nákladné autá majú byť alternatívou súčasných vozidiel predovšetkým na kratších a stredných trasách, podľa Mercedesu aktuálne niekde okolo 500 až 600 kilometrov. Na tých dlhších majú nájsť uplatnenie palivové články, teda miniatúrne mobilné elektrárne poháňané vodíkom.
Že to nie je utópia, dokazuje napríklad Toyota, desiatky testovacích skriňových modelov Hyundai Xcient Fuel Cell vo Švajčiarsku a aktuálne tiež koncern Stellantis, ktorý pred pár dňami predstavil prvú sériovú vodíkovú dodávku v podobe Opelu Vivaro-e Hydrogen.
Mercedes je s produkčným modelom GenH2 trochu pozadu, s predajom prvých nákladných áut s palivovými článkami zákazníkom počíta až v roku 2027. Každopádne aby tento termín stihol a mohol ponúknuť spoľahlivosť na úrovni dnešných produktov, musel čo najskôr rozbehnúť praktické skúšky.
Prvé kolo odštartovalo
Podľa oficiálnej tlačovej správy vydanej minulý týždeň sa tak stalo pred mesiacom, presnejšie povedané koncom apríla 2021, pričom testovacie vozidlá by mali na bežné cesty vyraziť ešte v tomto roku. V súčasnosti technici Mercedesu simulujú nepretržitú prevádzku na skúšobnej stolici, schopnosť odolávať rôznym klimatickým podmienkam, ale tiež rozličnej kvalite povrchu. Práve táto časť zahŕňa aj extrémne situácie – napríklad núdzové brzdenie, jazdu po väčších nerovnostiach či prejazd cez obrubníky.
Daimler Trucks tvrdí, že jeho inžinieri vyvíjajú vozidlo GenH2 tak, aby jeho komponenty spĺňali rovnaké požiadavky na životnosť, ako je tomu v prípade konvenčného modelu Mercedes Actros. Podľa výrobcu to znamená minimálne 1,2 milióna kilometrov absolvovaných počas desiatich rokov, alebo tiež 25 tisíc hodín aktívnej prevádzky.
Aby mal Mercedes ešte presnejšiu spätnú väzbu, ponúkne v roku 2023 niektorým vybraným klientom možnosť zapojiť sa do testovania novinky. Tí budú mať následne čas pripomienkovať konštrukciu, výdrž či chovanie modelu, až kým automobilka nepripraví a nespustí jej sériovú produkciu.
Výsledkom má byť vodíkový Mercedes s dojazdom minimálne 1000 kilometrov bez nutnosti zastavovať na tankovanie a je zaujímavé, že vývojové oddelenie prakticky už v tejto chvíli pracuje na vylepšení modelu GenH2, aj keď ešte nemá definitívne hotovú, respektíve finálne otestovanú ani prvú verziu. O čo presne ide?
Daimler prezradil, že prvé prototypy jazdia na plynný vodík, modernizované varianty však budú schopné tankovať, uskladniť a využívať kvapalný vodík. Aby niečo také bolo možné, vozidlá samozrejme budú potrebovať špeciálne chladiace jednotky schopné udržať tento prvok pri teplote mínus 251 až mínus 253 stupňov Celzia.
Pred niekoľkými rokmi bolo niečo také neriešiteľným problémom, pre Mercedes to však nemá byť prekážkou. „Uprednostňujeme použitie kvapalného vodíka, pretože v tomto stave má oveľa vyššiu energetickú hustotu v pomere k objemu ako plynný vodík,“ píše Daimler vo svojej správe a dodáva: „Vďaka tomu môžu byť nádrže nákladného auta využívajúceho kvapalný vodík oveľa menšie a vďaka výrazne nižšiemu tlaku i adekvátne ľahšie.“
Toto riešenie sa má podľa Nemcov postarať o zväčšenie nákladového priestoru a zvýšenie užitočného zaťaženie, čo zase povedie z celkovému zvýšeniu prevádzkovej efektivity. A čím viac kvapalného vodíka auto povezie, tým dlhší bude aj jeho dojazd podobne, ako je tomu v prípade bežných naftových kamiónov. Nové funkčné vzorky nádrží by mali byť hotové do konca roka 2021, pričom sériové autá v roku 2027 už budú jazdiť výlučne na kvapalný vodík.
zdroj: Mercedes-Benz