Elektrické nákladné autá: Dorazila veľká konkurencia z Číny?
Výrobcovia nákladných áut ako Sinotruk alebo Dongfeng, ktorí patria medzi vedúcich dodávateľov na domácom čínskom trhu, chcú teraz získať zákazníkov aj v Európe. Na nedávnom veľtrhu úžitkových vozidiel IAA Transportation v nemeckom Hannoveri sa predstavili so svojimi elektrickými vozidlami na batérie alebo vodíkom poháňanými nákladnými autami. Profilujú sa ako konkurenti voči zavedeným európskym výrobcom, akými sú Daimler, MAN, Scania alebo Volvo.
Podľa čínskeho výrobcu batérií CATL, ktorý má medzi zákazníkmi významných výrobcov nákladných áut, nebude pre Číňanov vôbec ľahké presadiť sa voči európskym gigantom.
Na európskych cestách síce začína jazdiť čoraz viac čínskych elektromobilov, no pre čínskych výrobcov nákladných vozidiel bude výzva etablovať sa v Európe omoho náročnejšia. Prečo presne? Jednak platí, že tradiční výrobcovia kamiónov pre európske cesty sú už medzičasom veľmi aktívni v oblasti elektrifikácie. Zároveň nie je také ľahké získať veľkých zákazníkov s flotilami. Navyše, trh nákladných vozidiel je silnejšie dominovaný euróspkymi výrobcami, pretože tu zohráva veľkú rolu sieť servisov a dostupnosť náhradných dielov. V tomto smere zatiaľ čínske kamióny prehrávajú.
Rastie export čínskych nákladných vozidiel
Aj na globálnom trhu nákladných áut rastie export z Číny, hoci nemusí ísť nevyhnutne o Európu. Podľa štatistík sa v roku 2023 zvýšil export čínskych nákladných vozidiel o 58 % na 276 tisíc kusov.
V dôsledku toho vzrástol podiel vývozu na predaji čínskych výrobcov z 26 na viac ako 30 %. Najvýznamnejšími cieľovými regiónmi boli Latinská Amerika a Ázia.
Pre zaujímavosť, na spomínanej nemeckej konferencii IAA predstavilo takmer svoje produkty a služby 464 vystavovateľov z Číny. To sa približuje počtu firiem z Nemecka, ktoré sa na podujatí zúčastnili. Celkový počet vystavovateľov bol viac ako 1 600. Nemecké spoločnosti však zabrali aj tento rok výrazne viac priestoru (takmer polovicu výstaviska) čo sa týka vystavovacej plochy.
Zdroj: dispo.cc