Autonómne nákladné autá dorazia na cesty v Európe

V Spojených štátoch sú pri téme autonómnych kamiónov popredu: V štáte Texas začnú samojazdiace nákladné autá už koncom roka prepravovať tovar. Bez vodiča absolvujú viac ako 400 km z Dallasu do Houstonu a späť. Dianie v USA budí pozornosť aj v európskych krajinách, príkladom je Nemecko ako najľudnatejšia krajina EÚ.

Dve tretiny Nemcov (64 percent) sa vyjadrili, že kamióny bez vodiča viac či menej podporujú. 23 percent opýtaných jednoznačne súhlasí s tým, že autonómne nákladné autá majú jazdiť na verejných cestách, ďalších 41 percent sa vyslovilo odpoveďou "skôr áno" za nasadenie nových vozidiel v praxi.

Vyplýva to z prieskumu asociácie Bitkom Research pri príležitosti logistického veľtrhu IAA Transportation. Bol realizovaný na vzorke 1 005 ľudí v Nemecku.

Nebezpečenstvo v cestnej premávke, koniec práce vodiča?

Nie všetci vedia, že MAN ako prvý výrobca úžitkových vozidiel už vyslal autonómny nákladný automobil na nemeckú diaľnicu. Takýto vývoj sa však nepáči každému: 32 percent respondentov sa v prieskume vyslovilo proti autonómnym nákladným autám. 20 percent Nemcov ich nasadenie "skôr odmieta" a 12 percent ich na verejných cestách za žiadnych okolností nechce vidieť.

Dôvody môžu byť rôzne - v niektorých prípadoch určite aj o prirodzené obavy z novej technológie spojené napríklad s neistotou, či by autonómne kamióny mohli ohroziť bezpečnosť cestnej premávky.

„Autonómne nákladné autá zásadne zmenia logistiku a nákladnú dopravu. Majú potenciál zvýšiť bezpečnosť a efektivitu nákladnej dopravy a môžu tiež zmierniť dlhoročný nedostatok vodičov v logistickom sektore,“ hovorí riaditeľ Bitkomu Bernhard Rohleder. Inak povedané, kamiónovým firmám ušetria peniaze a vodičov už potenciálne nebudú potrebovať.

Tak skoro však k tomu nedôjde. Aby autonómne nákladné autá mohli naozaj jazdiť na cestách v EÚ, bude potrebné prekonať ešte veľa technických, právnych a infraštruktúrnych prekážok. Autonómne amióny budú musieť absolvovať rozsiahlu skúšobnú prevádzku, súčasné cesty budú musieť digitálnou modernizáciou a zabúdať nesmieme na úpravy cestných zákonov naprieč krajinami (nielen) EÚ.

Zdroj: e-commerce-magazin.de / foto: MAN