Informácie a výkon ADAS
Úžitkové dodávky nemusia mať nevyhnutne viac dopravných nehôd, no je pravda, že v momente nehody majú oproti osobnému vozidlu navrch. Podľa Európskej komisie je väčšina takýchto nehôd spôsobená stratou kontroly pri čelných nárazoch a nárazoch zozadu. Technológia ADAS môže účinne predchádzať alebo zmierniť následky nehôd. Každý rok sa u výrobcu potvrdzuje montáž systému do dodávky dostupnej na trhu a údaje sú konsolidované organizáciou Euro NCAP (dostupná, voliteľná alebo nedostupná). Dostupné systémy ADAS, voliteľné alebo dostupné, sú testované na každej dodávke pomocou protokolov Euro NCAP Safety Assist. Každá testovaná dodávka nesie polovicu povolenej nakladacej hmotnosti, aby sa nasimulovali denné podmienky užívania. Popri tom sa skontroluje aj funkčnosť bezpečnostného pásu (SBR). Výsledky testov každého systému sa vážia a kombinujú do celkového skóre pre každú dodávku. Toto vážené celkové skóre zaradí každú dodávku do kategórie a to platina (80 % alebo viac), zlato (60 % alebo viac), striebro (40 % alebo viac), bronz (20 % alebo viac) alebo neodporúča sa (pod 20 %).
ADAS | Hmotnosť |
AEB Van-to-Car | 30 % |
AEB Van-to-Pedestrian | 10% |
AEB Van-To-Cyclist | 10% |
Systémy podpory jazdných pruhov | 20 % |
Speed Assist Systems | 15 % |
Monitorovanie stavu cestujúcich (vrátane SBR) |
15 % |
Ako dopadli testované vozidlá ?
Testovanie podstúpilo 17 modelo. Oproti predošlým rokom je tu výrazné zlepšenie. Výrobcovia musia dodržiavať najnovšiu legislatívu, a naozaj sa im to oplatilo. Až na jedno vozidlo sa všetky autá umiestnili v platinovom alebo zlatom hodnotení. Platinové hodnotenie znamená, že systémy daného vozidla fungujú lepšie ako nariadenie EÚ o všeobecnej bezpečnosti (GSR2), ktoré platí od 1. júla 2024.
Sú to Ford Transit Connect, Ford Transit Courier, Maxus eDELIVER 5, Mercedes – Benz Vito, Nissan Interstar, Renault Master a VW Caddy Cargo. Obzvlášť dobre si počínali Vito 90 % a Transit Courier 96 %, čo odráž vybavenie najnovšími technológiami, ktoré sú bežné v osobných vozidlách. Euro NCAP sa už dlho snaží o rovnosť vybavenia v osobných a úžitkových vozidlách a očividne to má zmysel a aj úspech. Je potešujúce, že výrobcovia vozidiel reagujú na prísnejšie požiadavky Euro NCAP a prekračujú normy GSR2 -"Preto by sme chceli naliehať na manažérov vozového parku, aby zvážili komerčné dodávky, ktoré majú hodnotenie Euro NCAP Platinum. Sú to vozidlá, ktoré najvýraznejšie prekonávajú predpisy GSR2 a ponúkajú komerčným flotilám bezpečnejšie možnosti, ktoré zabraňujú alebo zmierňujú závažnosť nehôd a chránia povesť spoločnosti a jej vodičov, vyjadril sa Dr, Michiel van Ratingen, generálny tajomník Euro NCAP.