„Táto premiéra predstavuje pre nás aj našich partnerov významný míľnik,“ hovorí Christian Levin, generálny riaditeľ spoločnosti Scania. „Náš sortiment dnes rozširujeme vo všetkých smeroch. Ponúkame nové možnosti našim zákazníkom i celému dopravnému ekosystému. Tieto nákladné vozidlá sú súčasťou riešenia, ktoré obsahuje všetko, čo si dopravný priemysel túžiaci po elektrifikácii žiada.“
Nová generácia čisto elektrických nákladných vozidiel stavia na klasických hodnotách spoločnosti Scania, ako je modularita, udržateľnosť a celková hospodárnosť prevádzky. Navyše má potenciál vyrovnať alebo dokonca predčiť to, čo možno očakávať od konvenčných nákladných vozidiel so spaľovacím motorom. Scania aj pri svojich najnovších elektrických vozidlách ponúka všetku podporu pri ich prevádzke. Ponúkané služby z nich robia kompletné riešenie s nabíjaním, financovaním, poistením a údržbou.
„Zaradenie týchto riešení do portfólia spoločnosti Scania predstavuje zásadnú zmenu pre firmy, ktoré chcú obmedziť svoju uhlíkovú stopu,“ hovorí Fredrik Allard, senior viceprezident a vedúci oddelenia elektrifikácie spoločnosti Scania. „Svojim zákazníkom uľahčujeme zmenu tým, že im okrem vozidiel s nulovými emisiami ponúkame aj blízke partnerstvo.“
Scania predstavuje novú generáciu batériových elektrických nákladných vozidiel s nulovými lokálnymi emisiami. Ide o riešenie vhodné pre regionálnu diaľkovú dopravu s celkovou hmotnosťou súpravy až 64 ton. Tento prírastok do portfólia elektrifikovaných nákladných vozidiel Scania je veľkou príležitosťou pre zákazníkov, ktorí chcú obmedziť svoju uhlíkovú stopu a prevádzkovať bezemisné vozidlá s nákladmi zodpovedajúcimi nákladným vozidlám s dieselovým motorom. Na obrázku je vyobrazený ťahač Scania 45 R pre diaľkovú dopravu v konfigurácii 4×2.
Nové nákladné vozidlá Scania sa k zákazníkom dostanú vo forme ťahačov návesov alebo ako nákladné vozidlá, napríklad na prepravu potravín s regulovanou teplotou. Dojazd sa líši podľa hmotnosti, konfigurácie a charakteru trás, ale pri ťahači 4×2 so šiestimi batériami s celkovou kapacitou 624 kWh je možné počítať s dojazdom až 350 km medzi jednotlivými nabíjaniami, pričom sa počíta s priemernou diaľničnou rýchlosťou 80 km/h. Najvýhodnejšie sú pevne dané trasy, ktoré umožňujú plánované nabíjanie v domovskom depe alebo v cieli cesty. Príležitostné nabíjanie počas povinného 45-minútového odpočinku vodiča operatívny dojazd samozrejme zvýši.
Nové nákladné vozidlá Scania BEV je možné spočiatku objednať ako ťahač 4×2 alebo ako podvozky v konfigurácii 6×2*4. Ťahač 4×2 so šiestimi batériami bude mať kvôli inštalácii batérií rázvor 4150 mm, a bude tak využívať výhody európskeho nariadenia o zväčšených rozmeroch vozidiel. Celková hmotnosť súpravy môže dosiahnuť až 64 ton.
Nabíjací výkon dosahuje až 375 kW, čo znamená, že hodina nabíjania spravidla pridá približne 270 až 300 km dojazdu. Trvalý výkon pohonného ústrojenstva v prípade Scanií 45 R alebo S je 410 kW (čo zodpovedá približne 560 koňom). Výroba novej generácie batériového elektrického vozidla začne na jaseň roku 2023.
„Riešenie globálnych problémov s CO2 znamená, že všetci musíme prísť s novým spôsobom, ako produkty vyrábať a ako ich používať,“ hovorí Levin. „Pre spoločnosť Scania bolo vždy dôležité znižovať spotrebu, znovu používať náhradné diely na autá a recyklovať materiály. Jediné, čo nás delí od zásadného prechodu na dopravný systém bez fosílnych palív založený na elektrifikovaných riešeniach, je kompletná nabíjacia infraštruktúra, ale aj v tomto ohľade zaznamenávame veľký pokrok."
Dostupnosť nabíjacích riešení je pre európskych zákazníkov, ktorí chcú začať kupovať čisto elektrické nákladné vozidlá vo väčšom meradle úplne kľúčová. Spoločnosť Scania sa spojila s globálnymi partnermi, a preto je pre svojich klientov jediným kontaktným miestom, na ktorom môžu získať kompletné riešenia pre infraštruktúru nabíjania. Takto môžu poskytnúť každému zákazníkovi najvhodnejšie riešenie na základe podrobnej analýzy očakávaných výkonov, špecifikácie vozidla a trás.
zdroj: SCANIA.com/sk