Alternatívne druhy pohonov sú rovnako aktuálne v sekcii osobných, nákladných, aj ľahkých úžitkových áut. Každý segment má však svoje špecifiká a neexistuje univerzálny recept, ktorý platí plošne. Najmä pre ťažké nákladné autá sa momentálne ukazuje batériový elektrický pohon ako cesta zarúbaná (dojazd, vysoká hmotnosť, príliš dlhá doba nabíjania), palivové články by však niektoré problémy vyriešiť mohli. Myslia si to aj v Tatre, kde finalizujú projekt vodíkovej Tatry Force. Tá vychádza z nedávno predstavenej novej generácie modelového radu Force a hotová vraj bude ešte tento rok. Automobilka teraz o nej prezradila viac detailov.

Vodíková Tatra príde v konfigurácii so štvoricou náprav. Namiesto naftového motora ju bude poháňať vpredu uložený trakčný elektromotor s max. výkonom 789 koní.

Niečo za niečo

Aj tu však platí, že čistejšie priame emisie nedostaneme „zadarmo“. Vodíková Tatra Force si totiž so sebou musí voziť nielen 6 tlakových nádrží na stlačený vodík (v miestach, kde obyčajne bývajú nádrže na naftu a každá pojme 5 kg vodíka pri prevádzkovom tlaku 350 barov), ale aj dva palivové články umiestnené za kabínou. Každý má výkon 100 kW, hmotnosť 260 kg a chladiť ich musia dva veľké chladiče a až 16 ventilátorov. Energia vytvorená v palivových článkoch sa následne ukladá do Li NMC batérií (lithium-nikel-mangan-kobalt-oxid) s celkovou kapacitou 171 kW. Ako uvádza Tatra, jej minimálna pracovná prevádzková teplota je – 25 °C, znesie 4000 nabíjacích cyklov (do polesu kapacity na 80 %) a dá sa nabíjať aj z externého zdroja. Tatra Force je tak plug-in hybridom. Celé toto ústrojenstvo samozrejme zaberá veľký priestor za kabínou a na podvozku, pričom znižuje užitočnú hmotnosť auta. Ako však uvádzajú konštruktéri, je to skrátka daň za čistejšie emisie a schopnosť plniť pripravovanú legislatívu.

Vodíkový pohon zaberá za kabínou pomerne veľa miesta. Jeho postupným vývojom by sa však mali priestorové nároky eko pohonu znižovať.

Na pohon vodíkovej Tatry slúži synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi, maximálnym výkonom 580 kW/789 k (trvalý výkon 480 kW/653 k), krútiacim momentom 2300 Nm a pracovným otáčkovým rozsahom 0 – 4000 ot./min. Minimálny dojazd vodíkovej Tatry Force by sa mal pohybovať na úrovni 400 km.

zdroj: Tatra trucks

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov