Spoločnosť DAF Trucks NV dnes predstavila novú generáciu svojich vrcholných nákladných automobilov s označením XF, XG a XG+. Výrobca hovorí, že pri návrhu a vývoji nových strojov začínali jeho zamestnanci s čistým listom papiera, a podľa toho, čo sme zatiaľ mali možnosť vidieť, nemáme najmenší dôvod tieto slová spochybňovať.
Vývoj vozidiel stál podľa informácií samotnej automobilky viac ako miliardu eur a okrem snahy o všeobecne vyššiu kvalitu sa DAF sústredil na vylepšenie aerodynamiky, techniky, prevádzkovej efektivity a bokom neostal ani komfort pre vodičov.
Pokiaľ ide o samotný dizajn či celkové tvary, tie popisovať nebudeme. K článku sme pridali pomerne dosť obrázkov i video, aby ste si názor na nové modely mohli urobiť aj sami. Radi by sme však vypichli pár drobností, ktoré boli podľa DAFu viac než dôležité pri aerodynamickej optimalizácii karosérie.
Zástupcovia automobilky hrdo tvrdia, že práve vylepšené tvary pomohli konštruktérom so znížením spotreby až o desať percent. Trochu nám síce chýba informácia o tom, s čím máme porovnávať, ale predpokladáme, že tým mal DAF na mysli kabínu, respektíve karosériu výbehového modelu.
Nové vozidlá majú relatívne výrazne zaoblený prechod medzi čelom a bokmi a podobným spôsobom dizajnéri zakrivili aj okraje predného okna, na ktoré nadväzujú aerodynamicky optimalizované predné stĺpiky. Návrhári rovnako vyhladili i línie strechy, kde to bolo možné, tesnením uzatvorili všetky štrbiny a v aerodynamickom tuneli vyhladili pri testovaní i kryty vonkajších spätných zrkadiel.
Kamery namiesto klasiky
Ako si určite všimnete v galérii, samotné zrkadlá bude možné za príplatok vymeniť za kamerový systém nazvaný Digital Vision. Jeho súčasťou sú nielen sklopné tykadlá pre dve hlavné kamery, ktoré majú výstup na dvoch displejoch umiestnených zvnútra predných stĺpikov, ale tiež takzvaný Corner View. Táto prídavná malá kamera umiestnená na malej konzole pod pravým rohom čelného okna bude snímať priestor, v ktorom by sa eventuálne mohli ukrývať chodci, cyklisti, respektíve i osobné auto.
Keď už hovoríme o perfektnom výhľade, nemôžeme nespomenúť príplatkové malé prídavné okno v spodnej časti dverí spolujazdca, ktoré spoločne s výklopným sedákom opäť o niečo vylepšuje rozhľad šoféra. Mimochodom, z rovnakého dôvodu dizajnéri znížili línie palubnej dosky v pravej časti interiéru.
Než sa dostaneme k samotnej kabíne, poďme si najprv niečo povedať o jednotlivých verziách. Základom medzi vrcholnými modelmi značky bude DAF XF, ktorý má v porovnaní s predchodcom o 160 mm predĺženú prednú časť. Uprostred bude stáť model XG. Ten má o 125 mm vyvýšenú základňu kabíny a tá je zároveň vzadu predĺžená o 300 mm. Vrcholom potom bude DAF XG+, ktorý o 200 mm vyššiu strechu.
V súvislosti s modelom XG+ musíme ešte dodať, že ponúka neskutočne veľký vnútorný priestor. DAF uvádza objem kabíny 12 500 litrov a vnútornú výšku až 2220 milimetrov. Štandardné XG však na tom nebude zase o toľko horšie. Vnútorná výška jeho kabíny sa pohybuje od 1985 do 2105 mm. Oba modely navyše ponúknu lôžka s rozmerom 2220 x 800 mm, pričom k dispozícii je i elektricky polohovateľný rošt pre spodnú posteľ. A aby sme to mali kompletné, vnútorná výška XF je 1900 až 2075 mm.
Zo spodného lôžka môže vodič ovládať strešné okno, klimatizáciu, osvetlenie, audiosystém, bočné okná i kamerový systém, takže sa môžete bez vstávania pozrieť, čo sa deje okolo vozidla i návesu. V prípade potreby je tu tiež núdzové tlačidlo, ktoré aktivuje klaksón a svetlá. Šofér má pred sebou kompletne digitálny 12-palcový prístrojový panel doplnený o 10-palcovú príplatkovú dotykovú obrazovku a pozoruhodný je tiež rozsah nastavenia stĺpika volantu. Uprostred palubnej dosky nechýba zväčšený výsuvný stolík či pod posteľou ukrytá výsuvná chladnička, ktorá má v prednej časti držiaky na 1,5-litrové fľaše.
Pod kabínami nových modelov budú opäť pracovať preplňované radové šesťvalce Paccar MX-11 (s objemom 10,8 litra) a MX-13 (s objemom 12,9 litra), s tými pôvodnými však nemajú takmer nič spoločné. Motory dostali nový blok, vložky valcov, hlavu, piesty, vstrekovacie jednotky a nové sú tiež vzduchové kompresory, olejové čerpadlá či alternátory.
DAF hovorí, že nové pohonné jednotky poskytujú o 50 až 100 newtonmetrov vyšší krútiaci moment, pričom maximum je k dispozícii už pro 900 otáčkach za minútu. V tejto chvíli bohužiaľ netušíme, či sa to týka všetkých agregátov, tieto detaily zatiaľ nemáme. Maximálne výkony ale poznáme. MX-11 bude dostupný vo verziách 367, 408, 449 koní a MX-13 potom pre zmenu ponúkne 428, 483 a 530 koní. K najsilnejšej jednotke vodič dostane 2550 Nm v kombinácii s nízkymi prevodmi a 2700 Nm s tými vyššími.
S novými motormi bude štandardne spárovaná posledná generácia automatizovanej prevodovky TraXon s automatickým výberom prevodu pri rozjazde a prediktívnym radením, ktorá bude prenášať výkon na prepracované zadné nápravy so zníženým objemom oleja a novými ložiskami pastorkov.
Vývojové oddelenie použilo tiež modifikovaný brzdový systém s novými strmeňmi a pôvodné neostalo ani zavesenie. Keďže predná časť ťahačov bola predĺžená o 160 mm, inžinieri mali pri navrhovaní o niečo viac miesta. Vďaka tomu tu nájdete iné priečniky s výstuhami a kompletne nová je tiež hliníková ochrana podvozku, pričom všetky tieto komponenty vážia len 38 kg pri výrazne vyššej torznej tuhosti.
Prepracované bolo tiež odpruženie zadnej nápravy, pričom autori pozmenili geometriu zavesenia a modely XG a XG+ majú rázvor predĺžený na 4000 mm. DAF hovorí, že tieto úpravy sa podpísali pod „vynikajúce jazdné vlastnosti a ovládateľnosť“. K tomu má podľa tvrdeniu výrobcu prispieť i úplne nové riadenie.
Sériová výroba nových ťahačov DAF XF, XG a XG+ v prevedení 4x2 a 6x2 sa rozbehne v poslednom kvartáli tohto roka, tým ale novinky nekončia. Firma okrem naftových motorov pripravuje čisto elektrický model a nebudú chýbať hneď dve verzie na vodík. Jedna dostane palivový článok, zatiaľ čo tá druhá už jazdí ako prototyp a vodík v nej spaľuje upravený šesťvalec.
text: DAF