Rýchlostná cesta R2 pomôže kamiónom aj osobným autám
„R2 je jedna z najdlhších plánovaných ciest v republike, pôvodne mala byť súčasťou D1ky z Prahy až po Michalovce,“ hovorí minister dopravy Jozef Ráž. Práve Ráž sa ako šéf rezortu dopravy často prezentuje prístupom, ktorý sčasti mení pôvodné uvažovanie o diaľniciach a rýchlostných cestách.
Aj v prípade R2 hovorí o rozbiehaní, resp. dokončovaní už začatých prípravných procesoch. Podľa Ráža príprava na výstavbu na Slovensku stojí pomerne málo peňazí, ale trvá v mnohých prípadoch neúmerne dlho (a my len dodávame, že s týmto konštatovaním sa asi nedá nesúhlasiť).
V takomto kontexte však treba vnímať aj aktuálnu situáciu okolo rýchlostnej cesty R2 – Rážov tím chce tlačiť na to, aby rýchlo prebehli prípravné procesy a štát bol nachystaný na výstavbu novej cesty. Neznamená to však, že na taký drahý projekt už máme nájdené peniaze. Cesta R2 napokon nepatrí ani do siete TEN-T, takže nie je prioritou pre EÚ.
R2 od Trenčína cez Žiad nad Hronom až na východ
Keď hovoríme o úseku R2 od Trenčína, konkrétne od križovatky s D1 cez Prievidzu až po Žiar nad Hronom, celkovo má táto časť R2 105 kilometrov a je rozdelená na 7 úsekov. Hotový je len jeden: Ruskovce – Pratovice, no iba v polovičnom profile. Ide o obchvat Bánoviec nad Bebravou.
Mimochodom, celkovo vyrastú na 105-kilometrovej časti rýchlostnej cesty tri tunely: Chotômka (cca 600 metrov), Prielohy (zhruba 2,9 km) a Šajba (650 m). Kedy sa však vôbec začnú stavať zvyšné úseky R2? Ráž hovorí nateraz pomerne nepriamo, že štát je k tomu „skôr ďalej ako bližšie“, pričom štádium pripravenosti má byť vraj rôzne.
Jedným z úsekov R2, ktorý je v najviac pokročilom štádiu prípravy, je ten od križovatky D1 v Trenčíne cez Trenčiansku Turnú. Má tak výhodu oproti ostatným, pôjde však len o krátku časť novej rýchlostnej cesty a aj tu sa nezačne stavať v najbližších mesiacoch, ale termíny sa počítajú na roky.
Zdroj: Ministerstvo dopravy