Kombinácia rôznych palív v nákladných automobiloch nie je taká neobvyklá, ako by si mohol niekto myslieť. Objavila sa s rozvojom LPG, neskôr CNG i LNG, dnes sa ale pozrieme na mix, ktorý príliš známy nie je. Mieša totiž naftu s vodíkom.
O túto pozoruhodnú technológiu sa postarala firma CMB.TECH z Antverp a namontovala ju do aktuálneho Fordu F-Max vybaveného preplňovaným radovým šesťvalcom Duratorque. Táto pohonná jednotka má objem 12,7 litra, maximálny výkon 500 koní pri 1800 otáčkach za minútu, najvyšší krútiaci moment 2500 newtonmetrov od 1000 do 1400 ot./min. a je spriahnutá automatizovanou prevodovkou Traxton od ZF.
Novinkou dodatočne namontovanou v Belgicku je set nádrží uložený vertikálne za kabínou, upravené vstrekovanie i software motora. A aby bolo jasné, aké auto pred vami stojí, v CMB.TECH na F-Max nahodili novú masku chladiča.
Autori prestavby hovoria, že náklady na nákup štandardného ťahača a jeho úpravy sú až o sedemdesiat percent nižšie v porovnaní s klasickým vodíkovými nákladným automobilom poháňaným palivovým článkom a elektromotormi. A v podobnej miere sa podarilo zredukovať i emisie.
Dojazd až 3500 km
CMB.TECH hovorí, že zmes vstrekovaná do motora tvorí zo 70 až 80 percent vodík, zvyšok je nafta. Nákladný automobil môže vďaka tomu znížiť emisie CO2 až o osemdesiat percent a čo je ešte dôležitejšie, až o 70 percent sa podarilo zredukovať aj oveľa škodlivejšie emisie dusíka NOx.
S plnými nádržami na vodík má kamión dojazd 500 kilometrov, čo pri poskakovaní na kratšie vzdialenosti úplne stačí, vo vozidle však ostávajú i pôvodné nádrže, takže F-Max môže po spotrebovaní vodíka pokračovať na naftu ďalších 3000 kilometrov.
Prvý exemplár vodíkovo-naftového Fordu F-Max už jazdí v skúšobnej prevádzke pre logistickú spoločnosť Van Moer Logistics a má na starosti zásobovanie supermarketov Delheize. Auto bude tankovať na vodíkovej stanici v Antverpách a ak sa osvedčí, budúci rok vyrazia na cesty ďalšie rovnako upravené stroje.
zdroj: CMB.TECH