Ak sa pýtate, prečo vôbec o stroji tohto typu píšeme, tak samozrejme preto, že môžeme. Sme stránka pre všetkých profesionálov, tých z poľnohospodárskej sféry nevynímajúc. A práve ich by mohlo zaujať holandské Vredo VT7138, ktoré má za sebou rozsiahlu modernizáciu.

V8 „pod kapotou“

To, čo vyzerá ako trojnápravový nákladný automobil s balónovými kolesami, je v skutočnosti samohybná cisterna, respektíve mobilný aplikátor tekutých hnojív a tie veľké gumy so systémom diaľkového dofukovania má samozrejme preto, aby pri jazde po poli mal čo najmenší merný tlak na zeminu.

Vredo VT7138

Novinkou v tomto vozidle je v prvom rade pohonná jednotka. Vredo doteraz používalo motor V8 značky Deutz AG, aktuálne však všetky jeho systémy poháňa osemvalec DC16 317A od Scanie a výkony mu môžu závidieť aj tie najsilnejšie ťahače. Preplňovaný agregát s objemom 16,4 litra totiž produkuje až 522 kW, teda 710 koní pri 1600 ot./min., maximálny krútiaci moment kulminuje hodnotou 3320 newtonmetrov pri 1400 otáčkach za minútu a je zásobovaný nádržou na naftu s objemom 845 litrov. O čistotu výfukových plynov sa následne stará SCR katalyzátor so 69-litrovým zásobníkom na AdBlue.

Osemvalec je spojený s prevodovkou s plynulou zmenou prevodového pomeru VVT700 CVT vlastnej konštrukcie a môže pracovať v dvoch režimoch jazdy. Buď v redukovanom s rýchlosťou 0 až 20 km/h alebo štandardnom cestnom, ktorý ponúka najvyššiu rýchlosť do 50 kilometrov za hodinu.

Vredo VT7138

VT7138 má permanentne poháňané všetky tri nápravy a ku všetkým trom rozvodovkám vám výrobca pridá uzávierky diferenciálov. Vredo má okrem toho riadené všetky kolesá a opäť kvôli rozloženiu tlaku na väčšiu plochu dokáže jazdiť takzvaným krabím krokom so všetkými šiestimi kolesami natočeným do jedného smeru (viac vám ukáže priložené video).

Čím iným je tento stroj s dĺžkou 11 674 mm, šírkou 3000 mm a výškou 3945 mm zaujímavý? Pochopiteľne svojou nádržou s objemom až 32 tisíc litrov a sústavou hydraulických čerpadiel. Táto vec má vo výbave vysokovýkonné čerpadlo s automatizovanou obsluhou a hydraulicky ovládaným potrubím na teleskopickom ramene s dosahom 7,2 metra (vpravo od kabíny), ktoré má kapacitu neuveriteľných 16 000 litrov za minútu, takže svoju nádrž dokáže naplniť v priebehu 120 sekúnd.

Vredo VT7138

Pokiaľ ide o technologickú operáciu aplikácie hnojiva, má VT7138 k dispozícii klasický trojbodový hydraulicky ovládaný záves s nosnosťou 7,5 tony, ku ktorému sa pripája hadicový aplikátor schopný dopraviť hnojivo pod povrch pôdy. Ak si myslíte, že sa to robí kvôli zníženiu zápachu v okolí obhospodarovaných parciel, tak máte pravdu, ale len čiastočne. Tým hlavným dôvodom je zníženie strát užitočného dusíku.

Pri starom spôsobe rozstriekania tekutých hnojív cisternami po povrchu uniká do ovzdušia (samozrejme v závislosti na okamžitej sorpcii pôdy, klimatických podmienkach i obsahu dusíka v hnojive) krátko po aplikácii takmer desať percent prchavého amoniakálneho dusíku. A ak sa do piatich dní nezapracuje do pôdy, celková strata je až 30 percent. To už sa na strate výnosov prejaví významne. Naopak okamžitou aplikáciou tekutých hnojív pod povrch sa celkové straty dusíka pohybujú od 3 do 5 percent a významne sa tým chráni i životné prostredie, či už kvôli zápachu ale tiež redukciou výparov prispievajúcich k tvorbe kyslých dažďov.

Vredo VT7138

Ak teda niekedy stretnete podobný stroj na ceste, skúste si spomenúť, že aj vďaka nim máme vyššie hektárové výnosy, menej smradu a skutočný pozitívny prínos k ochrane prírode.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 14 obrázkov