Príbeh automobilky Tesla inšpiroval mnohých biznismenov, ktorí sa snažili naskočiť na elektrickú vlnu. Jedným z nich bol Trevor Milton. Založil značku Nikola, ktorá postupne prezentovala viacero vozidiel úžitkovej kategórie. Okrem batérií pritom avizovala aj vodíkový pohon. Veľkolepé sľuby však americká firma nenaplnila a postupne sa dostala do veľkých problémov. Najmä vinou klamstiev svojho šéfa.
Milton dnes čelí súdom. Na krku má viacero trestných činov podvodu, podľa obžaloby klamal o takmer všetkých aspektoch biznisu. Spoločnosť stratila časť svojej trhovej hodnoty i viacerých perspektívnych partnerov. Následne prešla reštrukturalizáciou a premenovaním. V týchto dňoch sa opäť hlási o slovo, dodala totiž prvé elektrické ťahače. Realitou je nakoniec ťahač Tre.
Iveco S-Way s odlišným dizajnom a pohonom
Pilotný produkt Nikola Corporation nevznikol vlastným vývojom, vozidlo totiž vo veľkej miere vychádza z konvenčného modelu Iveco S-Way. Týka sa to šasi i kabíny. Elektrický variant označený veľkým písmenom N má však vlastné povrchové panely s mierne upraveným dizajnom, ktorého súčasťou sú špecifické diódové svetlá.
Svoj pôvod nezaprie ani interiér, v ktorom je hlavnou zmenou nahradenie konvenčných prístrojov a ovládačov veľkými displejmi. Pohon zabezpečujú elektromotory s výkonom 480 kW (653 k). Batéria má kapacitu 753 kWh, čo by malo vystačiť na 563 kilometrov. Nabitie akumulátora z úrovne 10 na 80 % zaberie podľa oficiálnych údajov dve hodiny.
Výrobná kapacita 20-tisíc vozidiel ročne už v 2023
Prvé exempláre úžitkového elektromobilu dostala logistická spoločnosť Total Transportation Services z Kalifornie. Ťahače k nej cestovali z ďaleka, nevznikli totiž v stále rozostavanej arizonskej továrni Nikola. Zmontovali ich v nemeckom Ulme v závode Iveco.
Bublina, ktorú namaľoval pred ziskuchtivými investormi Trevor Milton, teda aspoň zatiaľ nepraskla. Za rozbehnutie skutočnej sériovej výroby nemožno považovať dodanie prvých pár kusov, dôležité bude sledovať napĺňanie cieľov firmy v najbližšom čase.
Počas nasledujúceho roka chce Nikola Corporation vyrobiť 2 400 vozidiel, ktoré majú mať elektrický i vodíkový pohon. Objem produkcie sa má rýchlo zvýšiť. Začiatkom roka 2023 má byť hotové rozšírenie domovskej fabriky, vďaka ktorému by mala mladá spoločnosť dosiahnuť ročnú produkčnú kapacitu 20-tisíc exemplárov. Na (ne)naplnenie ambicióznych cieľov si musíme počkať.
Zdroj: InsideEVs