Ciele EÚ v oblasti elektromobility sú dané a jednotlivé krajiny sa s nimi musia do stanovených termínov nejakým spôsobom vysporiadať. Ako, to si každá členská krajina určí sama, na konci by však mal byť určitý podiel nových elektrických áut na celkových predajoch. Ako sa však ukazuje, vysoké ceny a nedostatočná infraštruktúra súvisiaca s elektromobilitou spôsobujú relatívne malú ochotu spotrebiteľov vymeniť autá so spaľovacími motormi za elektromobily. A rovnako to platí v segmente osobných, aj nákladných áut, či autobusov. A hoci je podiel elektromobilov na celkovom počte prevádzkovaných áut v podstate stále zanedbateľný, v praxi sa počas špičky odberu elektrickej energie už reálne objavujú problémy s nestabilitou rozvodných sietí. Prevádzkovatelia rozvodných sietí v Nemecku preto prichádzajú s nepopulárnym opatrením.
Maximálne 50 km dojazdu za dve hodiny nabíjania
Prevádzkovatelia rozvodných sietí v Nemecku budú od januára 2024 oprávnení obmedziť dodávku energie pre nabíjačky elektrických vozidiel. Dôvodom nepopulárneho opatrenia je zachovanie stability rozvodnej siete, ktorá trpí chronickým nedostatkom investícií. „Prijímame opatrenia na zabezpečenie rýchleho pripojenia a bezpečného prevádzkovania nabíjacích zariadení pre elektromobily,“ uviedol Klaus Müller, predseda spolkovej agentúry pre sieťové služby.
Prevádzkovatelia sietí, ktorých je v Nemecku až 880, nebudú môcť nabíjačky pre elektromobily vo svojich oblastiach blokovať. Avšak budú mať možnosť obmedziť prúd do týchto zariadení v prípade, že dopyt po elektrine ohrozuje sieť. Počas obmedzenia zariadenia dostanú nabíjací výkon iba 4,2 kilowattov elektrickej energie. To postačuje na nabíjanie elektrických áut pre dojazd 50 kilometrov do dvoch hodín, uvádza regulátor. Ostatné domáce zariadenia nebudú ovplyvnené. Pravidlá nadobudnú účinnosť 1. januára 2024 s dvojročným odkladom. Od roku 2025 chce Nemecko seriózne zvážiť tarify na spotrebu energie s rôznymi cenami a odmeniť spotrebiteľov v časoch dňa, keď je dostupná lacná solárna alebo veterná energia.
zdroj: Euractiv