S trochou preháňania by sa dalo napísať, že distribučné nákladné autá tvoria základ každého fungujúceho hospodárstva. Zásobovanie obyvateľstva, prevoz väčších nákladov, či distribúcia menších a ľahších tovarov do skladov, či priamo do predajní budú skrátka vždy potrebné a bez väčších, či menších nákladných áut sa nezaobídu. Práve na tieto účely vždy svoje autá ponúkala aj automobilka Mercedes-Benz. Na konci 90. rokov sa preto jej vedenie rozhodlo poslať dosluhujúci modelový rad LK na „výsluhový dôchodok“ a nahradiť ho úplnou novinkou – modelom Mercedes-Benz Atego.
V žiari holandských reflektorov
Svoju horúcu novinku vtedajší Mercedes-Benz AG vo veľkom predstavil na medzinárodnom salóne úžitkových vozidiel RAI v Amsterdame. Cieľom konštrukčného tímu bol nástupca dosluhujúceho radu LK (light class), ktorý bol na trhu už dlhých 14 rokov. Chceli vytvoriť distribučné vozidlo s čo najväčším počtom rôznych variácií a odvodených verzií. Nový Mercedes dostal medzinárodne znejúce meno Atego a jeho cieľom bolo zaujať pozíciu toho najuniverzálnejšieho nákladného auta na trhu. Neprekvapí preto, že hneď od začiatku produkcie prišiel v 25 základných verziách, ponúkal štyri druhy kabíny a obsadil šesť výkonnostných tried. To všetko, aby splnil požiadavky segmentu ľahkých, aj stredne ťažkých nákladných áut. Poháňať ho mohli radové štvorvalcové motory OM 904 LA, aj šesťvalce OM 906 LA s výkonmi v rozsahu 90 – 205 kW a krútiacimi momentami od 470 do 1300 Nm. Stačilo len pár mesiacov, a automobilka na IAA vo Frankfurte nad Mohanom predstavila aj „ťažké“ Atego s vyšším rámom a výkonnejším motorom OM 926 LA s výkonom 240 kW.
V modelovom rade Atego boli aj verzie pre diaľkovú dopravu.
Truck of the Year 1999
Výraznú pozornosť venovali vývojári aj ergonómii obsluhy a komfortu posádky. Ako udáva automobilka, podľa jej interných výskumov vodič Atega počas rozvážky denne vystúpi a nastúpi až 30-krát. Tomuto faktu samozrejme prispôsobili aj ergonómiu nastupovania do všetkých druhov kabín auta. Ešte nikdy v histórii vývoja nákladného auta vraj nebola novému typu venovaná tak komplexná pozornosť, neprekvapí preto, že Mercedes-Benz Atego získal aj titul Truck of the Year 1999. V pôvodnej podobe sa auto udržalo vo výrobe do roku 2004, kedy podstúpilo optický, aj technický facelift. V roku 2013 sa na trhu objavilo nemenej úspešné Atego druhej generácie bodujúce úspornejšími motormi a intervalom servisu až 120 000 km. To je však už úplne iný príbeh.
zdroj: Daimler AG