Výroba, preprava, skladovanie či tankovanie vodíka zatiaľ nie je lacná a ani jednoduchá záležitosť, zdá sa ale, že veľké prepravné spoločnosti, logistické firmy i výrobcovia nákladných automobilov sú ochotní prekonať uvedené problémy a investovať do tohto typu pohonu, aby sa vyhli klasickým batériovým elektromobilom.
Tie sú v diaľkovej doprave extrémne nevýhodné, respektíve dnes v podstate nepoužiteľné nielen kvôli vysokým cenám článkov a značnej hmotnosti, ale predovšetkým kvôli nízkej energetickej hustote akumulátorov a dlhým nabíjacím časom. Ako spojiť efektívne elektrické jednotky s krátkym tankovaním a dlhým dojazdom? Odpoveďou je práve vodík.
Mercedes v tom nebude sám
Pokiaľ ide o jeho premenu v palivovom článku na elektrickú energiu, táto technológia je pomerne dobre zvládnutá a stále sa rýchlo vyvíja. O niečo zložitejšie to je s nádržami. Vodík má tú nepríjemnú vlastnosť, že jeho dvojatómová molekula je veľmi malá a má tendenciu unikať zo skladovacieho priestoru. Navyše ak ho chcete do nádrže dostať v dostatočnom množstve, musíte ho stlačiť na 350 až 700 barov, alebo skvapalniť, ale na to ho musíte schladiť až na mínus 251 až mínus 253 stupňov Celzia.
Asi tušíte, že to nie je také jednoduché, zmenou jeho skupenstva sa však rapídne zvyšuje jeho energetická hustota, čo je ten hlavný dôvod, prečo sa do vývoja tejto technológie pustil napríklad Mercedes. A ako sa zdá, neostane v tomto smere osamotený.
Zatiaľ nie je úplne jasné, či sa konzorcium CryoTruck – s účasťou koncernu MAN Truck & Bus a Technickej univerzite Mníchov – pustia cestou vysokého tlaku alebo extrémne nízkych teplôt, v každom prípade aj v prvom prípade budú potrebovať kryonádrže, ktoré sa obvykle vyrábajú z vrstveného, extrémne pevného a zároveň ľahkého uhlíkového kompozitu.
Výsledkom spoločnej práce uvedených inštitúcií (s počiatočným rozpočtom 25 miliónov eur) majú byť už v roku 2025 prvé testovacie prototypy, ktoré by mali byť schopné natankovať 80 kilogramov vodíka v priebehu 10 minút. Uvedené množstvo je ekvivalentom batérií s kapacitou až 2600 kWh, alebo tiež 760 litrov nafty. Dojazd plne naloženej súpravy by mal byť minimálne 1000 kilometrov.
zdroj: Cryomotive