Na diaľniciach vraj potrebujeme bus pruhy

Zriadenie samostatného pruhu pre autobusy zo strany spoločnosti ASFINAG sa udialo na skúšku počas stavebných prác na A12 neďaleko Innsbrucku. Nápad vraj jasne ukázal, že toto opatrenie môže zatraktívniť hromadnú dopravu a odbremeniť cesty od áut.

Myšlienka zavedenia bus pruhu pre autobusy na diaľnici pritom existuje v Tirolsku už dlhšie. „Cestovné časy autobusov sa výrazne skrátili, najmä pri dopravných zápchach áut, čo motivovalo viac ľudí využívať verejnú dopravu. Ide o dôležitý krok smerom k udržateľnej mobilite a ochrane klímy. Navyše, presnosť autobusov má pozitívny vplyv na tirolských autobusových dopravcov, pretože môžu lepšie plánovať a efektívnejšie využívať svoje zdroje,“ vysvetľuje prezidentka Rakúskej hospodárskej komory v Tirolsku Barbara Thaler.

Preferencia verejnej dopravy na diaľniciach ako trend?

Dlhodobé zvýhodnenie autobusov na diaľniciach v Rakúsku je však v súčasnosti z právnych dôvodov zložité. „Pre každé jedno vozidlo, resp. každú poznávaciu značku je potrebné osobitné povolenie, aby bolo možné použiť bus pruh. Keďže nie vždy sa používajú tie isté vozidlá, znamená to pre nás ako autobusových dopravcov veľa úsilia navyše,“ hovorí Martin Granbichler, zástupca tirolských autobusových dopravcov.

Aby sa odstránila byrokratická prekážka, u susedov by museli zmeniť pravidlá cestnej premávky na celoštátnej úrovni. Ozývajú sa hlasy odborníkov z Tirolska, že by sa tak naozaj malo stať, pretože autobus je tam rovnako dôležitým dopravným prostriedkom ako železnica.

Napríklad Severné Írsko a Belgicko prišli s obdobným prístupom už skôr. Teraz môže tieto krajiny nasledovať aj Rakúsko.

Zdroj: meinbezirk.at / foto: cz.depositphotos.com