Znečistenie ovzdušia vo veľkých mestách s vysokou koncentráciou dopravy je problém, s ktorým bojuje EÚ už dlhší čas. Pomocou nových emisných noriem sa snaží obmedziť množstvo emisií produkovaných spaľovacími motormi a zároveň prichádza s návrhmi kontrolujúcimi aj množstvá ostatných pevných častíc pochádzajúcich z prevádzkovania vozidiel (oterové častice z brzdových obložení, či pneumatík). To však nie je všetko, v rámci komplexných opatrení sa legislatíva sústreďuje aj na podporu elektromobilov, či obmedzovanie vjazdu niektorých vozidiel do vyhradených mestských zón. Ako však tvrdí Európsky dvor audítorov (EDA), EÚ musí svoje úsilie zintenzívniť.
Zlé duševné zdravie, poruchy spánku a srdcové ochorenia
Ako uvádza EÚ, až tri štvrtiny občanov únie žije v mestských oblastiach a sú vystavení nadmernému znečisteniu ovzdušia. To však nie je všetko, k emisiám v ovzduší sa totiž pridáva aj nadmerný hluk. Európska environmentálna agentúra zachádza ešte ďalej a tvrdí, že v Európe zomrie kvôli znečisteniu ovzdušia každoročne najmenej 250 000 ľudí. Dlhodobé vystavenie nadmerným hladinám hluku môže mať údajne nepriaznivé účinky na zdravie, ako sú poruchy spánku, úzkosť, kognitívne postihnutie a problémy s duševným zdravím, čo má za následok 48.000 nových prípadov srdcových ochorení a 12.000 predčasných úmrtí v Európe ročne. „EÚ a jej členské štáty si musia uvedomiť, že ambiciózne ciele nemožno dosiahnuť bez značného dodatočného úsilia,“ uviedol v správe pre médiá Klaus-Heiner Lehne, člen EDA zodpovedný za tento audit. Podľa EDA sa kvalita ovzdušia v EÚ celkovo zlepšila, ale veľkým problémom je znečistenie ovzdušia, najmä koncentrácia oxidu dusičitého (NO2) spôsobená automobilmi a nákladnými vozidlami. Audítori skonštatovali, že cieľ nulového znečistenia do roku 2030, ktorým je 30-percentné zníženie počtu ľudí poškodených hlukom z dopravy, nebude splnený. Poklesne prinajlepšom o 19 percent a v najhoršom prípade by sa mohol do roku 2030 zvýšiť o 3 percentá.
zdroj: Euractiv