HVO100 je palivo vyrobené z použitých rastlinných olejov
Diesel má v posledných rokoch zlú povesť, čo bolo spôsobené aj škandálom Dieselgate v réžii VW okolo roku 2015, ktorý odhalil manipulácie s emisnými normami. Neustále zároveň rastie tlak na úplné nahradenie fosílnych palív, aby sa tak znížili emisie CO2 v sektore dopravy. Ten výrazne prispieva ku klimatickej zmene. Napriek tomu naftu zjavne čaká určitá budúcnosť, a to najmä ak pochádza z obnoviteľných zdrojov.
Produkt, ktorý vzbudzuje nádeje v dopravnom sektore, sa nazýva HVO100. Táto skratka znamená Hydrotreated Vegetable Oil a označuje syntetické naftové palivo, ktoré sa momentálne vyrába prevažne z použitých rastlinných olejov a živočíšnych tukov. Číslo 100 znamená, že ide o čistý produkt, teda nezmiešaný s inými látkami.
Experimentuje sa aj s novými surovinami na výrobu syntetickej nafty, ako sú staré pneumatiky, plastový odpad a domový odpad. Fínsky koncern Neste, najväčší svetový producent HVO, plánuje v budúcom roku zvýšiť svoju výrobu na 5,5 miliardy litrov HVO. V roku 2026 by mala byť produkcia industrializovaná a rozšírená o nové suroviny. Dánska spoločnosť Biofuel Express, ktorá je partnerom Neste napríklad v susednom Rakúsku, sa aktívne podieľa na distribúcii tohto paliva.
Ročná spotreba nafty v Európe: Ekopalivo ju nepokryje
Napriek tomu je spomínaných 5,5 miliardy litrov, ktoré plánuje Neste vyrobiť do roku 2025, len kvapkou v mori. Platí to najmä v porovnaní s 280 miliardami litrov klasickej nafty, ktorá sa ročne spotrebuje v Európe.
V Škandinávii je situácia, zdá sa, už dnes na dobrej ceste. Vo Švédsku tvorí HVO100 už dnes 28 percent spotrebovanej nafty. Škandinávia je v tomto smere o niekoľko rokov pred strednou Európou, čo je spôsobené aj tým, že štát tam aktívne podporuje prechod na HVO100. Toto ekologické palivo je bežne asi o 20 percent drahšie ako tradičná nafta. Ak by sme počítali s cenou 1,50 eura za liter, okolo ktorej sa dnes pohybuje diesel na Slovensku, dvadsať percent by bolo 30 centov.
V prvom je tak potrebná patričná legislatíva a podpora štátov. HVO100 nemusia používať len kamióny, ale využitie nájde aj v stavebných strojoch alebo dieselových vlakoch. Na dosiahnutie väčšieho rozšírenia paliva HVO100 by mohol pomôcť kontroverzný krok: zrušenie daňových zvýhodnení pre klasickú naftu. O tomto kroku sa už diskutuje v Rakúsku, na Slovensku nateraz o takejto možnosti nepočuť.
Zdroj: Der Standard / foto: cz.depositphotos.com