Povrchové banské sklápače patria medzi tie najväčšie nákladné autá na svete. Dôvod je veľmi jednoduchý, nemusia totiž jazdiť po verejných komunikáciách, takže ich rozmery nie sú limitované a zároveň musia mať čo najväčší objem svojej korby. Aj keď totiž majú vysoké spotreby, čím viac nákladu naraz odvezú, tým je ich používanie efektívnejšie. V konečnom dôsledku sú tak často ekonomickejšie, než vozenie rovnakého objemu nákladu menšími, úspornejšími, no zároveň viacerými sklápačmi. Najväčším banským sklápačom je stále BelAZ 75710.

Celková hmotnosť modelu BelAZ 75710 je až 810 ton, normálna asfaltová vozovka verejnej cestnej siete by ho neuniesla.

Elektrický truck na „naftu“

Znie to ako logický nezmysel, no pravdou je, že veľký BelAZ naozaj poháňajú naftové motory. A nie jeden, ale rovno dva. Hoci sa zdalo, že po zavedení sankcií sa BelAZ musí rozlúčiť aj s pohonmi Siemens MMT 500, nakoniec mu zostali. Model 75710 vozí na palube dva prepĺňané naftové 16-valce s objemom 65 000 cm3. Majú výstupný výkon 2 x 1700 kW (2 x 2312 k) a krútiaci moment 2 x 9313 Nm. Zaujímavé však je, že slúžia len ako generátory pre výrobu elektrickej energie, ktorá prúdi do štvorice trakčných elektromotorov (po jednom pri každom kolese). Tie majú spolu 4868 kW (6620 k). Veľký sklápač má teda diesel-elektrický pohon. Jeho pohotovostná hmotnosť je 360 t, pričom na mohutnej korbe odvezie ďalších 450 t. Aj pri plnom naložení sa veľký BelAZ dokáže rozbehnúť až na 64 km/h. Pre úplnosť dodáme, že vonkajšie rozmery banského sklápača sú 20 600 x 9870 x 8165 mm a rázvor jeho náprav je rovných 8000 mm. Výnimočnej technike zodpovedá aj výnimočná cena presahujúca v prepočte 5 mil. eur.